Sju mil lång bokhylla

Vid ett besök på Röda Korsets Kupan i Laxå, kom jag att prata med en äldre dam från Kumla. Hon besökte ofta Kupan i Laxå eftersom hon gillar utbudet av böcker och den ordning som råder i bokhyllorna.
Eget foto av Röda Korsets lokal kupan i Laxå, 201010

När vi kom i samspråk rekommenderade hon Gudrun Pausewangs bok Klostret som tog upp två fiendesoldater som för att kunna överleva i djungeln var tvungna att sluta fred och hjälpas åt. Eftersom jag överhuvudtaget inte har hört talas om vare sig boken eller författaren var jag lite avvisande, men eftersom hon pratade så varmt för just denna bok köpte jag den trots att det var en ungdomsbok. Efter att jag har läst den får jag motvilligt erkänna att den var läsvärd trots att den tog upp en konflikt (kriget mellan Paraguay och Bolivia) på jorden som jag är totalt ointresserad av.
Omslaget till Gudrun Pausewangs bok KLOSTRET, eget foto 201010

Men detta visar, vi drunknar i författare och böcker, varav många är totalt okända. I Kunglïga bibliotekets samling av böcker ingår cirka 2,7 miljoner volymer som upptar ungefär 67 500 hyllmeter i magasinen. Samlingen växer med 700 hyllmeter per år. Med den mängden är det logiskt att det inte går att hålla reda på alla som någon gång har givit ut en bok.

För några årsedan förekom det några uppmärksammade stölder av unika böcker från Kungliga Bibliotekets samlingar, och med en bokhylla som är nästan 7 mil lång kan det inte vara lätt att hålla reda på alla böcker, en bok sorterad på fel plats, och det kan ta hundratals år innan den uppmärksammas. Jag skulle inte vilja byta arbete med de stackare som tvingades inventera samlingen för att se vad som saknades.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0