Antikprat

Ibland hittar man kul sidor på nätet, som för ett tag sedan när jag sökte efter en konstnär via Google, bland resultaten dök sidan Antikprat upp. Sidan fungerar som tidningarnas frågespalter men fördelen här är att vem som helst kan svara, och det är ju mycket bra då frågan kanske gäller en inte så känd lokal konstnär. Chansen att någon som känner konstnären eller som har bitar av information att bidra med är ju mycket stor. Just när det gäller de mindre kända lokala konstnärerna går ju tidningarnas frågespalter ofta bet. Förutom konst kan man även ställa frågor om porslin, glasguldkopparklockor och tekniska prylar med mera. 

Antikprats logga, bild hämtad från hem,sidan

Forumet är förhållandevis välstädat även om några personer slänger ifrån sig knepiga och raljerande svar, men dessa brukar plockas bort av administratören samt andra användare som bidrar med mer korrekta svar. Själv har jag blivit imponerad av den kunskap som finns ute bland allmänheten där merparten av de som svarar själva är amatörer. Sidan är ett av de små guldkorn jag har hittat på nätet, och det har till och med hänt att man svarat på någon enkel fråga om jag suttit inne med ett lämpligt svar. Ibland funderar jag på hur man klarade sig utan internet, många saker man söker eller sökte fanns ju inte med i de egna uppslagsböckerna, utan man tvingades uppsöka biblioteket. Nuförtiden ligger mycket kunskap bara en knapptryckning bort. Problemet är dock att mycket av den information man hittar saknar källhänvisning, och många händelser och personer som var stora före internets utbredning saknas.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0