Konstrundor

Med hösten kommer alla konstrundor och utställningar, för min del brukar den avslutas med Tivedsbygdens konstförenings utställning i biblioteket strax före jul.
Eget foto av Ö-rundans löpare 201008  Eget foto av Sven-Ove söderlunds löpare 201009
I år inledde jag min spaning lite lätt med Ö-rundan på Hammarö med ett besök på biblioteket i Skoghall, där flera av Hammaröns lokala bildskapare ställde ut sina verk. Samtidigt pågick en utställning av Lena Cronqvists bronsskulpturer i Museiparken Karlstad. Bland hennes alster gillade jag skulpturen Hand i Hand, troligtvis för att den stack ut lite extra eftersom den stod som en solitär i den långa smala vattenspegeln som leder upp till den äldre museibyggnaden.
vattenspegel, fontän framför Karlstad museum, Eget foto 201008  Lena Cronqvists Hand i Hand utanför Värmlands museum i Karlstad, Eget foto 201008
Närmast på tur står nu Sven-Ove Söderlunds utställning i Kumla. Tyvärr missade jag årets upplaga av Konst runt Möckeln på grund av att jag lovat hjälpa till med renoveringen av ett par flygplansvingar i Karlstad. Så till nästa år skall jag försöka planera in denna helg bättre. Från ett tidigare besök gillade jag Barbro Strängs akvareller med bland annat motiv från Åtorp och det skulle var spännande att se vad hon visade detta år. En lovvärd tanke som Konst runt Möckeln tagit upp är att utse en ungdomsstipendiat, detta stimulerar ju nya förmågor att ta sig fram i en rätt tuff miljö.

 

Vissa skulpturer är tyvärr väldigt anonyma, det finns ingen informationsskylt och när nyfiken är väckt går man och funderar om upphovet till utsmyckningen samt vem sjutton står bakom verket. 
Liten skulptur på en gata i Karlstad. Eget foto 201009
I Karlstad finns en fastighet där flera våningsplan bärs upp av en enda hand. Handen gör att fastigheten utmärker sig bland övriga hus från samma tidsperiod, och man stannar till och betraktar huset. Frågan man ställer sig då man inte hittar någon informationsskylt är, om detta är arkitektens verk eller om man har anlitat någon konstnär. Personligen skulle jag inte vilja bo i detta hus utan snarare i huset tvärs över gatan så man kan njuta av den där underbara handen när man tittar ut genom fönstret. 
En hand infogad i en husfasad i Karlstad. Eget foto 201008



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Lena Rollmar

Tack för din kommentar och det värmer mig verkligen. Hur man uppfattar konst är subjektiv och det är svårt att veta vad betraktaren tänker och kännner. Målningen verkade beröra dig och det glädjer mig!



Jag är lite nyfiken på hur du hittade igen mig?

2010-09-29 @ 12:35:50
URL: http://rollmar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0