Valborgsmässoafton hör ihop med flygning

Denna helg brukar historiskt sett vara kylig, som tur är brukar det även finnas ett antal brasor att värma sig vid, men detta med Valborg återkommer jag till på slutet, eftersom den viktigaste händelsen den här dagen ur mina ögon sett är Jetflygträffen på Laxå Flygfält. Ett av rekorden som sattes under denna träff var antalet deltagande flygplan, trots att många av de modellflygare som brukar komma har uteblivit. Även publiktillströmningen var något mindre än vanligt men detta hindrade inte att killarna och Cajsa som jobbade med kaffet hade fullt upp att göra. Själv gjorde jag det jag brukar göra, genom att flyta runt bland flygplanen och de besökande modellflygarna.
Sören har genom åren blivit klubbens grillmästare. John-Olov vänder ryggen åt röken, eget foto 201104 Delar av kökslaget, eget foto 201104

Tyvärr visade det sig att några som brukar besöka träffen inte kom i år, hela den danska kontingenten uteblev, även killarna från Gotland valde att stå över denna gång, men mest saknade jag de två norrmännen som tidigare  besökt träffen med ett jetdrivet segelflygplan som var byggt i en ½skala, detta betyder att spännvidden blir 8 meter. Årets flygare lyckades hålla de flesta flygplanen i luften och få ner dem på landningsbanan hela, jag såg bara ett haveri ca 300 meter från startplatsen tyvärr fattade flygplanet eld så det enda som kunde räddas var två stycken styrservon, övriga delar av flygplanet blev totalförstört. Tack vare snabbt ingripande av några modellflygare kunde branden släckas innan det spred sig i det torra gräset.

bild från flygledartornet. Eget foto 201104 några modeller på taxibanan, eget foto 901104 Detta hör nog inte hemma bland alla jetflygplan, eget foto 201104

Detta hindrade inte att det fanns många flygplan att beskåda både på marken och i luften, några av de markbundna var till försäljning och jag häpnade när jag läste av prislappen 115.000 kronor för en begagnad flygmodell. Hur sjutton klarar de av att förklara sin hobby hemma. Man kan ju bara tänka sig dialogen:

 

Han: Älskling, jag har varit inne på leksaksaffären och köpt lite leksaker

Hon: för hur mycket pengar då, du vet ju att ungarna behöver nya kläder!

Han: för inte så mycket  det blev bara för 150.000 kronor, men jag tror inte att vi ska låta ungarna leka med dessa prylar ännu, jag skall testa av dem lite först.

En vecka senare

Han: Älskling, kommer du ihåg att jag köpte lite leksaker förra veckan.

Hon, javisst banken ringde häromdagen och talade om att vi övertrasserat checkkontot.

Han, Oj då, problemet nu är bara att leksaken inte finns kvar längre den havererade i skogen.      

 

Eftersom det blev en hel del bilder vill jag inte belasta bloggen med alla bilder, men de kommer att läggas upp här. Men jag kan inte motstå frestelsen att lägga upp några bilder på riktiga flygplan.

Bertil bakom spakarna i klubbens LCK, eget foto 201104 Lars-Göran klar av sig SE-FIS. Eget  foto 201104 Besökande flygplan. Eget foto 201104


Valborgsmässoafton

När jag var liten eller rättare sagt yngre än i dag, brukade det anordnas ett firande av vårens ankomst vid Folkets park på  vår lilla ort, Som liten var inte blåsorkestern och manskören som sjöng Vintern rasat ut med Karl Hull och Paul Björsson i spetsen den största attraktionen, utan för min del var det godispåsen, korvgrillningen, vårelden och det efterföljande fyrverkeriet. Tyvärr vandaliserades hela Folkets park av dåtidens tonåringar och i stället för att rusta upp de olika byggnaderna revs de efterhand. En av de sista byggnaderna som revs var dansbanan, och jag har klara minnen av att jag som fem-sexåring var där i någon form av lekskola som leddes av Britta Severinsson. Slutligen revs även dansbanan i mitten på 1960-talet, och valborgsfirandet blev inte längre som det borde vara. Nu har gräsklipparklubbens granne Laxå Motorklubb blåst liv i denna tradition, tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet att bevista deras valborgsfirande eftersom jetflygträffen har tagit min tid just denna helg, men i år tog jag mig i alla fall tiden att kliva ut på flygfältet och därifrån fotografera deras våreld.

Varlborgselden på Laxå Motorklubb 2011, eget foto 201104

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0