Brattforsheden

Jag har under flera år varit på väg till Brattforsheden utanför Filipstad, dels för att titta på flygfältet samt även de byggnader som uppfördes där under andra världskriget som en del av det svenska försvaret, men av olika orsaker har jag inre kommit till skott.
eget foto Brattforsheden 201108

För att kunna försvara landet mot angrepp av tyska armen via Norge uppfördes en rad med befästningar, många av dessa kan man fortfarande se som stora betongklumpar längs med den Norska gränsen. Ett av problemen under 1930-1940 talet var att Värmland saknade flygflottiljer därför skapades det några militära krigsflygfält bland annat i Ölme (fält 11) och Brattforsheden (fält16). Av de 40 krigsflygfält som byggdes i landet återstår i dag bara Brattforsheden som numera fungerar som ett civilt klubbflygfält samt ett historiskt monument av den svenska beredskapen.
eget foto Brattforsheden 201108
När flygfältet byggdes maskerades alla byggnader som vanliga bondgårdar, och på bara 50 meters håll är det mycket svårt att se att dessa byggnader innehåller något helt annat.
Liten ficklampa som användes för att belysa flygplan, eget foto Brattforsheden 201108
Eftersom mitt besök sammanföll med beredskapsdagen var samtliga byggnader öppna och flera av värnen var bestyckade med kulsprutor och en Bofors 40 mm luftvärnskanon.
eget foto Brattforsheden 201108 Eget foto Brattforsheden 201108
Tyvärr var det väldigt låg molnbas under mitt besök, men detta hindrade inte några piloter att flyga rote med två stycken USA-märkta flygplan, bland annat en North American T-6 Texan som benämndes Sk 16 i det Svenska Flygvapnet.
eget foto Brattforsheden 201108 eget foto Brattforsheden 201108

På marken fanns ett antal Klemm Kl 35 (Sk 15) och De Havilland DH 82 Tiger Moth (Sk 11), ingen av dessa kom i luften under mitt besök på grund av det dåliga flygvädret men möjligheten att fingranska flygplanen på nära håll ökade ju när de stod statiskt på marken.
eget foto Brattforsheden 201108 Eget foto Brattforsheden 201108 Eget foto Brattforsheden 201108
Som en liten extra bonus fanns det en Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz (Sk 12) parkerad i en hangar, just denna flygplanstyp konstruerades av den tyska konstruktören Kurt_Tank och denna flygplanstyp räknas som hans första lyckokast och den kom att följas av ett flertal flygplanskonstruktioner som användes av Luftwaffe under andra världskriget.
eget foto Brattforsheden 201108


Fast vad brandflyget i Örebro län utförde denna regniga dag i Värmland vet jag inte.
eget foto Brattforsheden 201108


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0