Andra Advent 2011

Söndagen den andra advent är den dag man av tradition tänder ljus nummer två i adventsljusstaken. Från min konfirmationsundervisning har jag ett svagt minne av att just ordet advent betyder Herrens ankomst, och inte som många tror i dag väntan.

 

Andra advent är även avslutningsdag för Tivedsbygdens konstförenings Adventsutställning. På avslutningsdagen är det även vinstutlämning av klubbens lotteri som saluförts under utställningstiden. Tyvärr var inte Fru Fortuna  med mig denna gång. Men jag misströstar inte eftersom jag dragit vinstlotter i detta lotteri ett flertal gånger, bland vinsterna i år som tilltalade mig fanns ett verk av Nils Älgemyr respektive Gun Germer.


 Evald Gustavsson med fru förättar dragningen av tivedsbygdens konstlotteri. Eget foto 2011 spänd förväntan när vinsterna skall delas ut. Eget foto 2011 En av de utställande konstnärerna blev lycklig vinnare av en tavla. Eget foto 2011

Efter vinstutlämningen var det dags för de utställande konstnärerna att plocka ner de verk som inte blivit sålda, tyvärr var det några konstnärer som inte lyckats denna gång, medan andra hade sålt en hel del.


 Här rivs utställningen ner, eget foto 2011


Själv gick jag inte helt lottlös hem från denna utställning, under ena armen bar jag en liten akryl utförd av konstnären Anki Lööw. Jag lade märke till hennes bildkonst redan vid adventsutställningen 2010, då hon ställde ut några verk i ett formspråk som tilltalade mig, trots att mina favoriter bland bildkonsten är karikatyrer, kolteckningar och krokibilder i olika tekniker.

Konstnärerna Nils Älgemyr och Jan Korslid pratar konst och minnen. eget foto 2011 

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om Tivedsbygdens konstförening, Anki Lööw, Gun Germer, Nils Älgemyr, Jan Korslid,
Trackback
RSS 2.0