Vargjakt igen

Vargjakten förbjöds i Sverige 1966 men återupptogs 2010. Resultatet då blev att ett stort antal jägarna lyckades fälla fler vargar än tilldelningen, samt skadeskuta ett antal vargar. Inför jakten 2011 lär ca 18 188 jägare (varav 1 448 i Örebro län) vara ute i markerna för att fälla 20 individer (varav 2 i Örebro län). Chansen att vara den som får fälla en varg är mindre än att vinna 13 rätt på tipset.
Bild hämtad från Wikipedia
Förr i tiden fångades en del vargar i så kallade varggropar. Mellan Gudhammar och Hova finns en restaurerad varggrop som min systerdotter i sin barndom var väldigt intresserad av, hon ville att vi skulle stanna till och tita var gång vi passerade. Det gick så långt att när folk grävde hål i marken så frågade hon grävaren om han byggde en varggrop.
Bild lånad från Wikipedia
Orsaken till jakten förr i tiden försvarades av att landet var ett mer utpräglat jordbruksland samt rädsla för vargattacker mot människor. I Sverige är det förbjudet att hålla varg som sällskapsdjur, något som är tillåtet i USA där det även förekommer korsningar av hund och varg. Personligen har jag sett varg två gånger, första gången var 2005 då en varg korsade vägen när jag körde hem från Åtorp. Andra gången blev en häftig upplevelse det stod en varg på vägen mellan Hova och Gullspång, jag bromsade in och stannade bilen, trots att jag tutade stod den kvar en lång stund och betraktade min bil, det är en av de få gånger jag verkligen saknade min kamera som var kvar hemma. Annars har vi två reservat i kommunen som har anknytning till varg, dels Hasselforsreviret och Vargavidderna, trots att naturreservatet vargavidderna skapades 1999 mellan Finnrödja och Laxå har jag ännu inte besökt området, men jag har det på min framtida lista, avståndet dit är ju inte längre än att man kan cykla dit.

 

Konstnären Anders Zorn avbildade sig själv en gång i tiden i en vargskinnspäls, undrar vad pälsmotståndarna skulle göra om man iklädde sig en sådan päls idag. Jag vet ju själv hur kommentarerna löd på 1970 talet när jag kommer hem till vår lilla ort från Norge iklädd sälskinnsstövlar. Några av dessa kommentarer var inte så trevliga, men dessas stövlar var de bästa vinterstövlar jag har haft i min ägo.
Självportätt av Anders Zorn iförd en vargskinnspäls. bild lånad från internet


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0