Kristi Himmelfärdsdag

Denna dag har av tradition räknats som flygets första och största dag. Många pratar om att det var bröderna Wright som genomförde den första flygningen, men då glömmer man bort de personer som kanske betytt mest för utforskandet av det moderna flygets uppkomst. Otto Littenthal och hans mindre kända broder Gustav som med sina drakar experimenterade fram de grundläggande principerna för vingkonstruktioner. Går man ändå längre bakåt i tiden har vi ju Ikaros som enligt skrönor byggde vingar av vax, men eftersom han kom för nära solen smälte vingarna och han störtade, så hans flygförsök är bara en liten parantes i historien. Så att vara den första riktiga piloten tillskriver jag Jesus som denna dag flög till himmelriket. Hur hans farkost såg ut vet ingen, men i framtiden finns ju möjligheten att arkeologiska utgrävningar kan ge oss denna kunskap. Det är ju ändå märkligt att man vart år hittar nya saker som är tusentals år gamla. Hela världen blev ju häpen när dödahavsrullarna hittades i en grotta.

 Andrea Mantegnas målning föreställande hur Kristus bärs av änglar. Tempera på trä, målad omkring 1461. Bild  lånad från Wikipedia

Nu är det inte bara jag som gör denna koppling med dagens namn och flygning. Kjell Albin Abrahamson gjorde även denna koppling i det mycket intressanta programmet P 1 morgon som kan avlyssnas 30 dagar framåt på Sveriges Radios hemsida. På den timme han förfogade lyckades han få med det mesta från glidflygning till rymdfärder.

Kjell Albin Abrahamson, 2007. Bild lånad från Wikipeda 

Ytterligare flyganknytning blev det denna dag för mig, då det var mycket som skulle göras på gräsklipparklubben. Denna klubb eller förening bildades på vår lilla ort 1966, och själv kom jag med hösten 1972 då klubben genomförde en propagandaverksamhet för sin segelflygverksamhet i skolan under Fritt valt arbete.

 SE-SXE och SE-TVA fotograferade på laxå flygfält

Många har genom åren passerat revy i denna klubb, några som Mats J, Lennart P. har varit med i sedan klubben bildades, andra som Karl-Ola C, Rolf O, Ingvar K. Olle B, Gunnar E, och Stig H. lade ner ett enormt arbete i styrelsen och den dagliga driften av klubbens verksamhet. Stig H. var dessutom klubbens flitigaste segelflyglärare, ett jobb som han tog på sig efter övertalning när Rolf E. önskade trappa ner. Andra medlemmar var mer dagsländor, de var med under något år men slutade på grund av att de flyttade från orten eller tappade intresset för flyg. Men vad alla medlemmar har haft gemensamt är att ställa upp med föremål till klubbhuset, när det kom nya möbler eller nytt porslin hemma kunde det uttjänta få ett nytt liv på klubben, andra med kontakter bland företag kunde förse klubben med begagnade datorer, kopiatorer med mera.

 Lars Göran, Eget foto 201106 Bortrensade prylar, Eget foto 201106 En behövlig kafferast samt lite småptar om klubben, Eget foto 201106

Hur mycket som skänkts till klubben märkte jag under just Kristi Himmelfärdsdag då vi av olika orsaker tvingades utrymma två rum, då dessa i framtiden skall disponeras av ett företag som flyttar in i vårt klubbhus. Lite vemodigt känns det att det skall bli förändringar och mycket av det som klubbens ursprungliga medlemmar skapade förändras så drastiskt.

 Eget foto 201106Här bärs saker till hangaren för vidare befodran till eldplatsen

Men vi lever i en förändrig värld och skulle man försöka att stoppa den skulle det ju inte ske någon utveckling. Jag hoppas bara att denna stora förändring leder till en förbättring så att vi inte eldade upp våra prylar i onödan.  

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0