Knepig flygande farkost

Av en ren händelse blev det en tur till gräsklipparklubben i söndags eftermiddag. Dit kommer även två killar med den märligaste flygande farkost jag någonsin sett. Den skulle närmast kunna beskrivas som en blandning av det amerikanska flygplanet Osprey och en helikopter, fast i miniatyr.

Farkosten som var cirka 50 centimeter i omkrets saknade helt bärytor så som vingar och roder, men den kunde trots det flyga, toppfarten låg av vad jag såg runt 150 km/h. Och den kunde bära en mindre last mellan de två landställen, och med farkostens inbyggda kamera kunde man följa flygningen samt den terräng som var rakt under farkosten.

En tanke som slog mig var hur praktisk en sådan här liten farkost kan vara till en mängd arbetsuppgifter. En bekant som bor 1 km bort och som har slut på kaffet kan få ett kaffepaket levererat till sin gräsmatta på mindre än 5 minuter. Eller för de som är nyfikna kan farkosten ligga blick stilla och filma över damernas nakenbad utan att folk skulle reagera, de små elmotorerna hördes knappt när de vispade runt på "tomgång".

Inom den kommersiella sfären borde det finnas hur mycket som helst som dessa små farkoster kan brukas till, bland annat trafikövervakning, avsökning av oråden efter saknade personer eller föra över en mindre last till någon isolerad plats. Man kan närmast beskriva föremålet som en drönare för amatörer då kostnaden endast ligger mellan 35.000-50.000 kronor.

Farkosten var utrustad med 6 stycken elmotorer placerade på tre armar som var fästade i farkostens runda kropp. I kroppen fanns vad jag kunde se en massa elektronik, kamera samt en radiosändare som överförde kamerans bilder i realtid samt en GPS. Två stycken huvudbatterier ger farkosten en flygtid på ca 30 minuter, men denna kanske kan utökas om man flyger ekonomiskt med måttliga gaspådrag.

Hela flygturen som genomfördes vid Laxå flygfält (ESSH) ,  men fräck som jag är har jag lagt in länk här nedan som  Jonas lagt ut på Youtube..

 

En hemsk tanke som slog mig medan jag skrev dessa rader var att detta även skulle kunna vara ett perfekt hjälpmedel för terrorändamål. Eftersom farkosten är utrustad med en GPS skulle man kunna programmera den till att flyga till en bestämd plats där den droppar en spränglandning eller att den landar och i samband med att lanstället nuddar marken utlöses bomben. Skulle då sprängladdningen vara konstruerad som Bostonbomben.

 

Läs även andra bloggares åsikter om Laxå Flygfält, Drönare, ESSH, Bostonbomb, modellflyg, flyg, Vulcan Y6, Naturistbad,

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Alko

2016-02-17 @ 20:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0