I morgon måndag är det årets kortaste dag och årets längsta natt.

Jag fick ett mail från en mycket kär vän med uppmaninen att

SKITA i JULSTÄDNINGEN!!!!!!!

och Njut av det!



I mailet fanns många roliga bilder och uppmaningen att istället för att städa så borde det vara

bättre att måla en tavla

men trots att jag gillar konst, kan jag vare sig rita eller måla, trots detta producerar jag tavlor på löpande band, en av tavlorna tvingar mig att julstäda. Nar jag vaknade i morse såg jag att mitt duntäcke gått sönder i nederkant och hela golvet var fullt med dun, så här blir det julstädning inte bara av golvet utan av kläder och massor av andra lösa prylar. När jag kom till jobbet idag var det någon som frågade om jag blivit rullad i fjädrar, det satt några små dun i håret. Detta fick mig att tänka på filmen Tuppen där Magnus Härenstam rullades naken i tjära och hönsfjädrar. Nu har jag blivit drabbd av både fjädrar och tjära (fast inte naken båda gångerna) och inte på samma gång.

Tjäran var på discoteket Natti-Natti i Halmstad (Hotel Tylösand), jag och min kusin Lage nekades att komma in då antalet gäster översteg resturangens maximala besöksantal efter att vi stått ca en timme i kön utanför dörren och väntat på att folk skulle gå, beslöt vi oss för att smita in, Efter att ha rekat i omgivningarna hittade vi ett ställe där man kunde klättra över staketet, klädd i vita byxor klättrade vi upp på det 2½ meter höga staketet, men den smarta personalen på Natti-Natti hadde målat översta 30 cm med svart trögflytande tjära, så väl inne på discot var det omöjligt att dansa utan att kladda ner en danspartner. Väl hemma var det bara att kasta kläderna, fanns inte en chans att tvätta bort tjäran. Och så i natt dessa små dun, inte bara golvet fullt utan hela pyamasen, håret och de kläder som var framplockade för dagens arbete.

Trasigt duntäcke

Min granne kom in på jobbet idag med en liten överaskning, hon hade kommit över lite grönsaker
så jag fick ett par påsar med några långa gröna växter. Jag slänger in påsarna som de är i frysen eftersom de skall vara frostnypna före kokningen. I morgon måste jag köpa en skinka så att jag får spad att koka grönsakerna i.



Enligt familjetradition skall man göra på följande sätt:
Frys grönkålen ca 1 dygn
koka en skinka enligt konstens alla regler, kasta skinkan åt sidan
rensa bort de grova skälkarna från grönkålen
koka kolen i skinkspadet
slå av spadet (lägg kolen i ett durkslag och pressa ut vätskan)
stek grönkålen i grädde sirap och smör
krydda med lite peppar
eventuellt lite extra salt om inte skinkspadet var salt nog.

Sista helgen det här året som man tvingas att jobba, det känns lite efter att ha jobbat 27 dagar i rad utan ledighet, men nu är det bara 3 dagar kvar till ledigheten.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0