Systembolaget

Jag var in en liten sväng på ortens systembolag under min lunch idag för att fixa till lite nyårsskumpa. Det var totalt ombyggt sedan jag var där sist, så nu är det självbetjäning även på vår lilla ort.

Totalt köpte jag två flaskor och prisbilden var inte så hemsk, hela kalset kostade 46 kronor, så jag begriper inte hur folk kan påstå att det är dyrt och att handeln skulle släppas fri.Chapel Hill, Sparkling Doux årets alkoholfria nyårsskumpa.

Till nyår blir det Chapel Hill, Sparkling Doux, tyvärr framgår det inte av texten på flaskan vilket ursprungsland detta vin har utan man får nöja sig med texten Product of EU. Förra året blev det Pommac (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pommac), men det är lite festligare att använda något som man inte dricker under resten av året.
 
Den andra flaskan jag köpte var en för mig ny öltyp som jag inte stött på tidigare, av texten på flaskan lovar den mycket gott. Så jag får väl återkomma med ett omdöme när den är avlivad. Den är i vart fall brygd enligt de Tyska renhetslagarna med ekologiskt utvalda råvaror. Om jag förstår det hela rätt har ölet haft en viss mängd alkohol som avlägsnats i samband med tappningen på flaska.

Störtebeker
http://en.wikipedia.org/wiki/Klaus_St%C3%B6rtebeker för artt läsa om sjörövarkaptenen Klaus Störtebeker


Under dagen passade jag på att lyssna på Jul i P1, dagens vinterpratare var Elsie Johansson. jag fastnade för henne häromåret då P1 läste upp hennes bok Mosippan som följetong, vanligtvis brukar jag kunna lyssna fördigt på en bok, men denna var så bra så jag sprang iväg och köpte den efter att bara fem avsnitt blivit upplästa, ville ju inte vänta till nästa dag för att höra fortsättningen. 

Bilden av Elsie Johansson är lånad från svenskspråkiga Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elsie_Johansson för mer information om författaren Elsie Johansson

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0