Ola Salo

Sommarpratare.

Jag studsade till häromdagen då Ola Salo var sommarvärd, inte för det han pratade om utan hans musikval, knepigt vad nära vi ligger varandra i musiksmak och ändå har jag knappt hört några av hans egna låtar. Det som fick mig att studsa som en jo-jo var när han spelade Steve Harley & Cockney Rebels Psychomodo. Det är konstigt att Steve inte har slagit igenom här i Sverige, inte många har hört hans namn eller hans musik. När man lyssnar på radion får man vara glad om de spelar någon av hans låtar en eller två gånger om året.  Han var en gång i tiden mycket stor i England och övriga Europa med flera listettor och inte minst när han och Sarah Brightman framförde Andrew Lloyd Webbers "Phantom Of The Opera".

Själv fastnade jag för denna artist under ett besök i Norge 1975 då jag fick höra hans låt SEBASTIAN.


I slutet på 1990 talet medverkade han i en musikfestival på Samsö i Danmark, jag tog reda på när under helgen han skulle spela, fixade en båtbiljett och gav mig av till Halmstad i en lånad bil för att ta mig över till Grenå efter några mil även i Danmark blev det en ny färja över till Samsö, och jag når musikfestivalen ca 1 timme före hans uppträdande. Det var en helt underbar konsert med Steve på mycket bra humör och Nick Pynn på violin. Tyvärr varade konserten bara 35 minuter, men vilka minuter, helt underbara. Jag stannade kvar för att höra även nästa grupp som var Oysterband, ytterligare ett band man knappt har hört talas om i Sverige.

Slutresultatet av resan blev att jag lärde mig gilla ytterligare en grupp och jag hörde Steve Harley live för första gången i mitt liv. Eftersom jag skulle jobba på måndagen var det bara att sätta sig i bilen efter dessa två grupper och leta sig hem igen så tiden i Danmark blev mindre än 24 timmar. Med min vanliga otur så fastnade jag i tullen när jag rullade av färjan i Varberg, tullaren blev förvånad när jag inte ens köpt ut min lagliga ranson taxfri sprit. 

Resan kunde ha slutat i en katastrof, den lånade bilen jag använde var nylagad och bilmekanikern hade glömt kvar en 5 kilos slägga under motorhuven. Om den lossnat och farit in i fläkten eller vattenpumpen skulle jag ju missat jobbet på måndagen.


Här är jag fräck och länkar till hans hemsida

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: N A T H A L I E - [ FOTO &VARDAG ]

SV: Hehe! Jag lyckades faktiskt rätt bra den här gången. Brände inget, även fast jag trodde det från början och sedan smakade det jättebra ;)

2009-07-30 @ 20:06:00
URL: http://nathaliito.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0