Bastuklubben och två nya öltyper

Bastuklubben och två nya öltyper


Denna helg blir lite stressig, dels ska jag jobba och sen är det styrelsemöte i gräsklipparklubben http://jannealg.blogg.se/2009/august/grasklipparklubben.html. Det blir första advent och syrran blir haffad för fylleri, jag letade reda på en tecknig hon ritade i tredje klass och på loppis hittade jag en passande ram från 1950-talet, jag lovar att hon kommer att bli snopen när hon öppnar den födelsedagspresenten.


Jag fick under veckan tips om två nya öltyper, och jag lyckades efter lite strul få tag på en flaska av var typ. Så i fredags när vi träffades i bastuklubben tog jag med mig en av flaskorna för att provsmaka, smaken och aromen kommer fram betydligt bättre när man sitter och pinas av värmen.

När man läste etiketten blev förväntningen stor Weihenstephaner, Älteste Brauerei Der Welt. Men ändå känner man sig lite lurad, på framsidan står det tydligt Alkoholfrei men läser man det finstilta på baksidan kan man läsa ALC/ALK.MAX 0,5% vol. Jag skulle inte klassa detta som alkoholfritt. Fast smaken på detta öl var helt OK till och med något bättre än Carlsbergs alkoholfria variant. Den andra typen Kaliber skall jag avnjuta nästa fredag.




Vi har haft en liten bastuklubb under några år, tjejerna får bada från kl 3 till halv 6 på kvällen, medan vi killar kan använda bastun från klockan halv 7 och resten av fredagskvällen. Komunen som äger fastigheten har nu beslutat att sälja huset, enbart att värma upp lokalerna i huset kostar över 250.000 tusen om året, och vår lilla avgift på 10 kronor kan ju knappast täcka kostnaden, i och för sig använder hembygdsföreningen de tidigare skolsalarna och på övervåningen driver de ett vandrarhem, men förlusten att driva huset drabbar tyvärr skattebetalarna. Det var inte så muntra tankar i bastun i fredags kväll då det varit visning för spekulanter under torsdagen.

Själv har jag varit med i ca 5 år, de första 3 åren var lite besvärliga för mina ögon, jag vaknade vaje lördagsmorgon med lite sveda i ögonen, och mycket gult skorv som fick torkas bort, men sedan 2 år har dessa problem minskat svedan är borta och det gula är betydligt mindre. Nu i fredags kom vi att prata om just detta problem, jag var inte ensam, det visade sig att man under de första åren använt plockade stenar från SJs-banvall, för två årsedan byttes stenarna ut mot någon stentyp som var plockad vid en sjöstrand. Man kan få bort problemet helt och hållet men detta kräver att man köper riktiga lavastenar och hembygsföreningen som driver bastun har inte haft den ekonomiska möjligheten ännu, och nu när komunen ev säljer huset är det bortkastade pengar att lägga ut ca 2000 kronor på en stenhink.

 

Läs även andra bloggares åsikter om Bastuklubben, naken, lavastenar, gräsklipparklubben, alkoholfri öl, Weihenstephaner, Bastu,
Trackback
RSS 2.0