Bilar

En av orsakerna till att det har blivit väldigt lite bloggande för mig sista tiden är
Sir Alec Issigonis fel. Han var en grekisk-brittisk bilkonstruktör som redan under andra världskriget inledde arbetet på en ny liten småbil. Själv kom jag i kontakt med hans
skapelse i mitten på 1970-talet. Detta var den fulaste bil jag sett, men efter några
månader var jag såld, jag saknade körkort, ville köpa en bil, men det fanns ingen som var till salu. En dag ringde en bekant som var på semester i Skåne, på en liten tavla i en ICA-butik fanns en liten lapp om en bil  som bara rullat 4000 mil och den var till salu.

Akbvarell utförd av Anna Bomark Askersund från år 2000
Länk till konstnären Anna Bomarks hemsida Anna Bomarks hemsida AnnArt


Klart att jag köpte den. Det har inte blivit många mil för mig i min bil, mätarställningen
står fortfarande på drygt 4000 mil. Men nu i år har jag fått för mig att denna bil ska ut på vägarna igen, och arbetet tar tid, motorn är fixad tack vare en kompis (tack Stig), just nu  jobbar jag med generatorn sen återstår bara bromsarna sen kan bilen ta en sväng till bilbrovningen. Tyvärr har lacken tagit skada under de 35 år jag ägt bilen, men detta får
fixas til nästa år. 
 Morris Minor tecknad av Frida Jönsson 2009

När Alec Issigonis konstruerade bilen använde han förkrigsbilen Morris Eights kraftöverföring, men med en nykonstruerad självbärande kaross, kuggstångsstyrning och individuell framvagnsupphängning med torsionsfjädrar. Redan när de första provbilarna var tillverkade kom någon på att bilen var väl smal och passagerarutrymmet alltför trångt. Därför kapade man helt sonika bilen på mitten och breddade den en decimeter. Det är svårt att tro detta, men det här är ju en engelsk bil. Den var i produktion från 1948 till 1971. Det kan inte varit lätt att exportera en sådan bil till Europa eller USA under 1960-talet. Min Morris Minor 1000 har inte delad framruta och inte heller de där blinkerslamporna som far ut från dörrstolpen så den är med andra ord den är från 1958. Minor blev 1961 den första brittiska bil som tillverkats i en miljon exemplar. Om tiden bära fanns i överflöd skulle man skaffa sig en Morris Traveller, den ä ju döhäftig med sina utvändiga träpaneler. Blir tvungen att sluta nu jag har en liten generator att ta hand om nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0