Tron om dryck


Storasyrran lånade min sommarstuga några dagar. Hon och hennes sambo kom fram sent lördag kväll, mitt kylskåp var då ganska tomt, men det mesta i matväg släpade de med sig från Stockholm, men av någon orsak missade de sin vinkasse med "dyra" märkesviner, så det blev problem med dryck. Syrran gör en snabb överblick och hittar några ölflaskor i kylskåpet, och ropar glatt till sin sambo att janne har tysk starköl i kylen. Maten fixas till och mitt öl-lager minskas med två flaskor. Sambon smakar på ölen, låter det klunka runt gomen och utbrister, vad gott och fylligt öl, måste skriva upp vad det heter så att vi kan köpa det hemma. Efter att de ätit upp hämtade han papper och penna för att skriva av fabrikatet (Clausthaler), han studerar texten noga och når sista raden med texten non-alcoholic malt beverage, de har med andra ord tullat på mitt lager av alkoholfri öl.

Tron kan göra mycket, jag vet att han förväntade sig starköl, och han trodde han drack starköl, men ändå det borde väl ha märkts att det saknades alkohol.

Nästa gång vi träffas funderar jag på att köra en blindtest, både Norrlands Guld och Carlsberg finns i alkoholfri variant, så det finns i alla fall 3 alkoholfria typer som smakar bra, jag skulle kanske knalla in på systemet och köpa 3 olika starkölstyper, så har man sex olika typer att testa.

Angående att smaka bra, jag har provat en alkoholfri öl från Saudiarabien, den var hemsk, ingen ölsmak och mycket söt, jag hittade den i en invandrarbutik men av de 6 flaskor jag köpte blev bara en öppnad. Även USA har några alkoholfria öltyper, jag passade på att smaka på dessa när jag var i NY 1997, dessa var inte heller någon höjdare.

Det stora problemet med dessa alkoholfria typerna är priset, en burk Norrlands guld kostar mellan 11 och 13 kronor styck beroende på butik, man får en 6-pack 2,8 Pripps för 23 kronor på Ica.
Jag tror att försäljningen av dessa typer skulle vara större om priset var något mer överkomligt. Jag skall som jag brukar göra skriva till bryggeriet och höra hur de motiverar det höga priset.

Av dessa fyra typer anser jag att Norrlands Guld är den godaste och Carlsberg kommer klart på sista plats.



 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0