Annie och lite blandat från helgen

Denna helg har man varit i farten och på språng mest hela tiden, Nu när våren äntligen har visat upp sig är det dags för byte av däck, fyra av åtta var lätt fixade, men fyra var tydligen dragna med mutterdragare, så för att få loss dessa krävdes att man både hoppade på fälgkorset och ett långt vattenrör.

Egen bild från Scalateaterns uppsättning av Annie 2010

Höjdpunkten var i alla fall familjemusikalen Annie som gavs på Scalateatern i Karlstad. Originalmanus skrevs av Thomas Meehan 1977 med premiär på Brodway samma år. Den vann sju Tony Awards, bland annat som årets bästa musikal. Beppe Wolgers översatte musikalen och den uppfördes på Folkan 1979 med Sigge Fürst som Mr Warbucks.

Egen bild från Scalateaterns uppsättning av Annie 2010. Peter Stefanson i rollen som mr Warbucks

På Scalateatern spelades den rollen av drängen Per från Värmlänningarna, så han har genomfört en riktig klassresa från dräng till multimiljonär. Som alla publikfavoriter blev även denna musikal en film, 1982 gick John Hustons film Annie upp på biograferna.

Annas har helgen bjudit på lite trädgårdsarbete, passade på att vårstäda lite i en rabatt, och extra kul är det att vitlöken ser ut att ha klarat den långa vintern.
Egen bild 2010Egen bild 2010Egen bild 2010

Resa kollektivt. Lika vanligt att använda säkerhetsbälte i sin egen bil, har det blivit att använda säkerhetsbälte när man åker buss. Användandet har ju blivit en rutin som sitter i ryggmärgen. I fredags kväll kom jag på mig själv när jag letade efter bältet när jag satte mig ner i en tågvagn, och ändå dummare kände jag mig idag när jag letade efter säkerhetsbältet på Scalateatern. Måste passa på att ge en eloge till Vänerbuss som utrustat sina bussar med både säkerhetsbälten och alkolås, skönt att veta att deras förare inte kör omkring fulla eller bakis.

Egen bild 201004
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0