Skärtorsdag och Dymmeldag

Nu är vi inne i den perioden då dagarna har knepiga namn, dagens namn Skärtorsdag kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid. Jag tänkte inte ta min sista måltid men kommer i alla fall att tvätta mina fötter ikväll. Gårdagens namn var Dymmelonsdag,  namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att Långfredagen var i antågande.


På dymmeldagen passade jag på att ta några foton, folk har sagt att snön skulle ligga kvar till Midsommar, men sista veckan har gått hårt fram mot högarna, så det blir nog möjligt att jobba utomhus på gräsklipparklubben i morgon Långfredag.
Nu kan man i alla fall se bilen. Eget foto 201003
Långfredagen är för övrigt den dagen då Jesus spikades upp på korset, han avled på den  nionde timmen och av den orsaken förekommer det en korsvägsandakt i vissa kyrkor kl 15:00. Det blev lite religion i dagens blogg, men detta är ett ämne som man snart inte får prata om, skolorna runt om i landet får inte användas vid skolavslutningar för att muslimer, judar och andra religiösa grupper kan känna sig kränkta.
Snöhögarna blir i alla fall mindre. Eget foto 201003


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0