Hotell liggaren

Under helgen var jag och tittade på Ray Cooneys fars Two Into One som sattes upp på Mariebergsskogens friluftsteater under namnet Hotell liggaren. I originalet utspelar sig handlingen på ett hotell i London men nu var hela handlingen förlagd till Värmland och Karlstad.
eget foto av affischen för Hotell liggaren som sattes upp på Mariebergsskogens friluftsterater 2010
Just omformningen av manuset så man får med den lokala anknytningen gör pjäsen extra rolig, jag tror det var länge sedan jag skrattade så mycket. Farsen Hotell liggaren gick för utsålda hus på Folkan i Stockholm 1985-1986, då med Dan Ekborg och Meg Westergen i titelrollerna några år senare satte Chinateatern upp farsen med Peter Harber och Suzanne Reuter i de ledande rollerna, denna uppsättning lär finnas att köpa på DVD.
Eget foto av Brost och Gillinger på Mariebergsskogens friluftsteater 2010
Troligen har även uppsättningen i Karlstad blivit en stor framgång eftersom de kommer att ge någon extraföreställning. Min omedelbara reaktion efter att farsen var slut var att detta skulle jag kunna se en gång till.
Eget foto av publiken på Mariebergsskogens friluftsteater 2010
Största skrattsalvorna drog nog parodin på den värmländska hotellstäderskan som med enbart sitt kroppsspråk fick smilbanden att dra ihop sig som spända gummiband, men även Göran Gillinger lyckades få hela publiken att vika sig i skratt. En av de dråpliga personerna från förra årets uppsättning av Kuta och Kör, Håkan Jäder har i denna uppsättning en något mindre roll som hotelldirektör där hans humoristiska sida inte kommer fram lika mycket.
Hotellstäderskan som fick publiken att vika sig i skratt under föreställningen av Hotell liggaren på Mariebergsskogens friluftsteater. Eget foto 2010
Har man inte sett denna fars blir min rekommendation boka en biljett till extraföreställningen om det finns några platser kvar.
Eget foto av avslutningen av Hotell liggaren på Mariebergsskogens friluftsteater 2010

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0