Udda arbete

Ibland råkar man ut för jobb som är lite utöver det vanliga ikväll provade jag på att klättra på tak visserligen är jag väldigt höjdrädd och när man når den fjärde tvärslån på en stege brukar benen darra, men nu var det bara att bita ihop och se till att jobbet blev utfört.
Eget foto av Lassåna Herrgård 20100831
På verkstaden har jag jobbat med några delar till detta maskineri som finns på husets vind och jag har till och med fått koppla in en kompis som kunde hjälpa mig att svetsa ihop ankarhaken. I normala fall är en ankarhake ca 8 cm hög, men denna bamse var över 25 cm stor. Även den mindre varianten på 8 cm sysslar man inte så ofta med, vanligtvis plockar man med ankarhakar som är ca  7 mm. Så i kväll känner man sig som en grovsmed.
Ankarhake till ett Westerstrands tornur och en ankarhake till ett normalt golvur. Eget foto 20100831.
Maskineriet består av ett antal kugghjul och ett lod som väger ca 15 kilo. Alla delar är gigantiska jämfört med det man normalt sysslar med. Så här får man plocka fram verktygen man använder när man skall reparera bilen.
Westerstrans tornurverk från 1950-talet. Eget foto 20100830

Med hjälp av en snäckväxel överförs maskinens kraftrörelse till en tavla ca 2 meter över maskineriets placering. 
Det som jag reagerade på var att guldfärgen på visarna framför tavlan var så pass bra, jag målade dessa visare någon gång på 1980-talet och jag trodde idag att det mesta av färgen skulle vara borta.
Eget foto av urtavlan på Stora Lassåna 20100831


Kommentarer
Postat av: Ursula S.

Vackert hus och vacker klocka!

Men bevare mig från att gå på tak, liksom du är jag väldigt höjdrädd och redan på tredje stegpinnen börjar jag klamra mig fast vid stegen.

När jag skulle måla om fönster i fjol var jag tvungen att bygga upp en liten plattform av några aningen snedställda pallkragar + en lastpall överst. Och ändå var jag tvungen att ta stöd mot husväggen med ena handen medan jag målade med den andra.

Alla sätt är bra utom de dåliga!

2011-04-10 @ 19:45:38
URL: http://www.hemligheter.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0