Vatten bara vanligt vatten

Just nu har ämnet vatten kommit i hetluften, på Haiti pågår en koleraepidemi på grund av förorenat vatten, och i Östersund har över 10.000 personer anmält att  de drabbats av magsjuka på grund av bakterier i dricksvattnet.
Egen bild på min egen vattenkran, 201012

Jag hörde någonstans att mängden vatten på jorden är konstant, den enda skillnad som märks är att större eller mindre mängd är bundet i andra former så som is eller i luften. Att rent vatten kommer i kranen är ju något som vi är ganska bortskämda med i Sverige, så vi tänker inte ens på hur ett liv skulle se ut om man var tvungen att jaga runt efter rent vatten. Några som har fått prova på det de senaste året är innevånarna i Karlstad och Hammarö  som drabbades av vattenstopp i våras samt befolkningen i Östersund som tvingas koka sitt vatten för att ta död på parasiten Cryptosporidium
Fy vad folk kan ta sig till när de inte behöver ta rätt efter sig.

I Östersund lär orsaken vara att man hämtar sitt dricksvatten från Storsjön, samma sjö som man släpper ut sitt toalettavfall i. Nu läser jag med förfäran i lokalblaskan att länsstyrelsen föreslår att samtliga kommuner i södra länsdelen skall använda Vättern som vattentäckt i framtiden, samma sjö som sedan får ta emot allt avfall. Detta skulle ju även drabba vår lilla ort. Trots att vi har mycket fint vatten från en sjö nästan helt fri från utsläpp. När jag har pratat vatten med stockholmare brukar de skryta om hur gott vatten de har, och jag brukar svara, Tacka tusan för det vi är ju förstagångsanvändare och har kryddat det, sedan använder örebroarna vattnet och kryddar det lite till innan det når er via Mälaren.

 Eget foto av Värnen vid Skoghall, 201010

Frågan jag ställt mig är, lönar det sig för oss i Sverige att spara på vattnet, ger det mer vatten åt befolkningen i Afrika? När vi spolar toalettstolen förbrukar vi ca 6 liter vatten, skulle man placera en tegelsten i vattentanken skulle man spara cirka en liter var gång man spolar. Svaret jag vill ha på min fråga är om detta hjälper befolkningen i Afrika eller kommer det bara att synas lite marginellt på min vattenräkning.

 

Ämnet vatten har i alla fall inspirerat både Robert Broberg och Lille Bror Söderlundh, båda har skrivit texter om just vatten, Robert framförde sin vattenvisa själv medan Lille Brors visa framfördes av Agnetha Fältskog & Christian Ulvaeus.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0