Längtar efter sommaren

Som vanligt när man letar efter en sak så hittar man något man inte sökte, idag hittade jag Bobbie Ericsons Utskärgård, att höra denna sommarlåt samtidigt som termometern visar -20 grader får mig att längta efter sommaren.
 
Bobbie som arbetade mycket med Beppe Wolgers var en amatörtonsättare som trots sina fina visor ansågs som banal och simpel av etablissemanget. Bobbie jobbade egentligen i elbranschen och han skrev en hel del musik speciellt under 60-talet. Utskärgård skrevs ursprungligen för piano men den slog igenom i ett arrangemang  snarlikt stycket från Youtobe här ovan. Bland Bobbies andra kompositioner finns melodifestivallåtarna April, april och En gång i Stockholm.

När min längtan efter sommar väl kom så passade jag på att leta efter ännu en favorit Arne Lamberths trumpetversion av Gotländsk sommarnatt. Jag har den på CD, men den var helt omöjlig att hitta på Youtube.

Så jag fick nöja mig med Linnea Fredricson och Maria Wernbergs version framförd i Visby domkyrka 2008. Melodin är väldigt vacker när den framförs instrumentalt, och den ger inte alls samma rysning när den framförs med sång.

När man tänker efter är den svenska musikskatten enormt stor, från Wilhem Peterson-Bergers Sommarsång, Hugo Alfvéns Swedish rhapsody (Midsommarvaka) till Idas sommarvisa av Georg Riedel och Astrid Lindgren.

Det stora problemet är att skatten är så stor så alla favoriter ploppar inte upp på en gång, 


Vilka har jag missat?

Annars har helgen varit både ros och ris,  trots den stränga kylan drabbades jag av en kokande bil, troligen en ispropp i systemet, så när tempmätaren stod på rött var det bara att köra in till vägkanten,  och låta motorn svalna, inte kul när det är becksvart ute. Etter ca 10 minuter startade jag motorn och kunde ta mig till Kristinehamn, där körde jag in på en upplyst parkeringsplats, för att fylla på lite mer glycol men motorhuven var fastfrusen, efter mycket möda lyckades jag bryta upp motorhuven och kunde fylla på med ca en halv liter glycol, Så under veckan som kommer får jag k0lla upp om det är rätt proportioner, eller chansa på att det inte blir några fler köldknäppar den här vintern.

Slänger in länken till bloglovin här nedan
Här kan du följa min blogg och se om det sker någon uppdatering


Kommentarer
Postat av: I D A :)

sv. ajj då :



ja haft en bra dag?

2010-01-11 @ 19:12:14
URL: http://aelfs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0