Jag skäms

Jag skäms, jag har ännu inte badat utomhus i år, och snart har halva året gått. Tanken slog mig eftersom det var några bilder på solbadande personer på min facebooksida idag, och att en person jag pratade med skulle iväg och bada på eftermiddagen.


Jag har just köpt en liten ny leksak som man kopplar till kameran och med den har man möjligheten att fotografera av diabilder. Jag var ju tvungen att prova hur den fungerade så jag letade upp lite äldre badbilder. Den äldsta bild jag hittade var på min pappa och hans syster, detta var ett vanligt svart fotografi som inte blev bra när jag försökte fotografera via min lilla nya leksak. Det roliga med den bilden var att även pojkarna använde baddräkter som täckte bysten. Men en gång i tiden var det ju väldigt noga med klädsel vid bad, det gick ju till och med så långt att män och kvinnor badade på olika delar av stranden. Detta lättades senare upp något båda könen fick senare bada på en gemensam strand såvida kvinnorna badade i kjol.

När jag växte upp i slutet på 1950 talet var detta med kläder tydligen inte modernt, i alla fall inte enligt de diabilder jag hittade.
Bild från sjön Toften 1959. Eget foto av en Diablid 201006
Men modet ändrar sig fort 1962 var jag och mina syskon tillsammans med min moster och hennes barn på en badresa till Vitsand i Tiveden, och samtliga bar kläder på bilderna, till och lila Ingemar som då bara var ett och ett halv år. Och så fortsatte det under hela 1960-talet med den lilla skillnad att fler och fler tjejer gick över till tvådelad baddräkt.
Skymtande i kanten står min kusin Ingalill och hennes mamma, bakom mig står min kusin Lage och min mamma. Däefter min storebror och mina kusiner Per-Olof och lillparvlen Ingemar. Bilden är ursprungligen på dia som jag har fotograferat av. Den är från Vitsand i Tiveden och årtalet var 1962
1970 hände det något, (som jag som kille uppskattade) tjejerna kastade överdelen och badade topless, på vissa ständer var det så vanlig så att man reagerande om någon använde hel eller överdelen. Folk slutade använda omklädningshytterna och bytte om inför publik på stranden. Detta mode varade några år och sedan kom överdelen på plats igen. Och även den hela baddräkten återkom i stor skala. Fanns det ingen hytt att byta om i blev det att byta om under en handduk som i värsta fall råkade blåsa upp av vinden.

Jag undrar nu om detta är på väg att vända för idag låg det en bild på min facebooksida där några ligger och solar, och jag trodde att mina ögon skulle trilla ut när jag såg att de solbadade topless.
Bilden låg på min Facebooksida idag, troligen är det ett upphovrättbrott att lägga upp den i min blogg, även om jag maskerat peronernas ansikte.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0