Midsommar

Jag hörde på radion idag att sommarsolståndet infaller den 21 juni. Sommarsolståndet är den tidpunkt på året som solen står högst på himlen över norra halvklotet. Med andra ord är det Midsommar idag, Under nordisk bronsålder firades dagen som ett led i kulturens soldyrkan.
Egen bild från Ransäters Midsommarfirande 2009

När sedan landet blev kristet knöt man firandet till Johannes döpares dag den 24 juni. 1953 flyttade man dagen till veckoslutet så att midsommarafton skulle infalla på en lördag. Detta retade en äldre släkting till mig som därmed gick miste om att fira sin födelsedag på midsommarafton. Hon var född runt 1910 så jag sa vid ett tillfälle att hon får vara glad för de dagar då hon haft turen att fira båda sakerna samtidigt, de flesta fyller ju ändå på vanliga dagar.
Egen bild från folklustspelet Värmlänningarna i Ransäter 2009
De senaste åren har jag själv tillbringat midsommarafton i Ransäter där F.A. Dahlgrens folklustspel Värmlänningarna visas i Gropa på Ransäters Hembygdsgård. Så blir det dock inte i år eftersom jag lovat bort mig som hundvakt och kötteldare.  


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0