Helgdag mitt i veckan

Nu har kristi himmelsfärdsdag gjort ett hål i ytterligare en vecka, helgdagar som inte ligger i anslutning till veckoslut känns ganska meningslösa då de förstör arbetsrytmen.

Annars har denna vecka varit en grön vegetarisk för min del. Jag fick ett recept av min storasyrra på ugnsbakade grönsaker som jag passade på att prova. Det roliga med hennes grönsaksrecept är att man kan använda i stort sett alla grönsaker, det enda man behöver tänka på är att hårda grönsaker som potatis och morötter skall ha lite längre tid i ugnen. När rotgrönsakerna är halvmjuka slänger man in de mjuka grönsakerna som paprika, lök, och sparris. Vill man ha med vätskerika grönsaker som tomater eller ananas, skall dessa bara vara med de sista två minuterna.
Eget foto 201005   
Efter att grönsakerna har strimlats ner i bitar läggs dessa i en långpanna, man häller över lite olivolja och strör över grovt salt, in med pannan i ugnen och vänta på att grönsakerna får lagom spänst.
Eget foto 201005

Resultatet blev i mitt fall något åt det här hållet, och jag måste erkänna att syrrans resultat såg bättre ut.
Eget foto 201005

För ett tiotal årsedan var Werner och Werner en landsplåga i TV-programmet Nöjesmassakern med sitt utryck Det går alltid  lika bra med selleri. Jag skäms då jag trots min ålder inte mig veterligen provat denna grönsak, så jag passade på att köpa ett knippe på ICA.
Eget foto av grönsaken selleri. 201005
Fy bubblan, detta var inte en grönsak som föll mig på läppen,  jag vet inte om jag smakat något så beskt tidigare. På förpackningen står det att den passar som cocktailtilltugg i rått tillstånd. Jag har provat att äta denna grönsak rå, kokt, stekt, grillad och nu senast i syrrans långpannerätt, men beskheten är lika hemsk ändå.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0