Första parkett.

Ibland sitter man verkligen på första parkett, och man är med om att få se hela händelsen utspelad live. Att väglaget efter flera dagars snöfall är dåligt är vi alla medvetna om, de flesta anpassar farten därefter, men högerregeln är lätt bortglömd.

Som på alla orter blir det vissa gator som lokalbefolkningen anser ha företräde och då är det inte lätt av vara gästbilist på vår lilla ort fick Tele2s försäljare erfara.
 krock 1, eget foto 201011 krock 2, eget foto 201011 krock 3, eget foto 201011
Extra tråkigt är det när det leder till personskador, trots att inga av bilarna såg så där demolerade ut var det två personer som fick föras bort med ambulans. Pådraget blev i mina ögon enormt, med tre brandbilar, två ambulanser en polisbil samt en bärgningsbil.  Men för de inblandade måste det kännas väldigt skönt det finns resurser när en olycka är framme.  Jag har en bekant som under 1970-talet var med i en bilolycka i Polen, de fick vänta i nästan sex timmar innan ambulans och räddningstjänst infann sig, trots att de larmade bara några minuter efter kraschen. 
 krock 4, eget foto 201011 krock 5, eget foto 201011 krock 6, eget foto 201011
Olyckan som jag bevittnade idag tillhör de typer som inte borde ske, dels har vi en högerregel att ta hänsyn till, och det var i en korsning där farten är begränsad till 50 km, dessutom var väglaget sådant att man av ren självbevarelsedrift borde anpassa farten.
krock 7, eget foto 201011 krock 8, eget foto 201011 krock 9, eget foto 201011
Som vanligt var lokalblaskan snabba med att rapportera händelsen redan 30 minuter efter kraschen kunde man läsa om den i nätupplagan fast den var lite felmarkerad på kartan. Nu har det hänt mycket i min lilla korsning, när jag kom hem i söndags kväll så var det någon som kört på Herr Gårmanskylten, med resultatet att jag fick plocka upp glassplitter i måndags.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0