Föreläsningsföreningen gästades av William Lundin

Igår kväll besökte jag vår lilla orts föreläsningsförening som gästades av William Lundin från Örebro. Han berättade i ord och bild om Norsk natur & kultur på temat En resa från kust till fjäll.
Eget foto av William Lundin 201010
Mycket av det han visade och pratade om var nyheter för mig trots att jag själv har bott i Kongsberg något år. Jag inser nu att jag borde utnyttjat tiden bättre och sett mig omkring mer i Norge. Han startade sitt föredrag med att berätta och visa bilder på olika stavkyrkor. Själv har jag bara sett träkyrkan i Notodden i verkligheten.
Kyrkan i Notodden bild lånad från Wikipedia
Det mest intressanta var att höra hans berättelse om verdens mest utilgjengelige gård Kieåsen. Extra kul var det att se bilder på gårdens sista brukare Ola Toreson och höra om hans levnadsöde. Jag vet att Bror Ekström skrev en populär bok om Folket på Kieåsen, tyvärr har jag den inte själv men jag blev sugen på att läsa den efter att jag fick ett litet smakprov om denna märkliga gård.
gården Kieåsen i Norge bild lånad från Wikipedia
Som vanligt snappar man upp lite udda saker, vi svenskar äter ganska mycket kött, en normal hamburgare brukar väga 100-150 gram, trots att hela den svenska fjällvärden är full med renar äter vi bara 2,6 gram renkött per person och år i Sverige. Frågan man ställer är var tar allt det svenska renköttet vägen. William Lundin föreslog att alla tamrenar skulle avlivas och ersättas med vildrenar. I Norge betalar tyskarna gladeligen 40000 kronor för att få fälla en ren under jakt i fjällen, skulle detta införas även i Sverige betyder det enorma vinster för markägaren. Man avlivar cirka 20% av beståndet om året genom renjakten.
Bild på ren, lånad från wikipedia
Ytterligare en affärsidé var att hämta vatten i en supertanker i Nordnorge och transportera det till Nordafrika. Kostnaden för en tanker ligger runt 1 miljon om dagen och vattnet skulle kunna säljas för runt en krona litern. Med en vattenlast på runt 150000 ton, skulle ju vinsten bli enorm. 
bild på en supertanker, lånad från Wikipedia

Lundins kanske mest kontroversiella utmalande var att en död varg eller myskoxe är bättre än att ha dem i vilthäng. Båda dessa djurtyper har rätten att leva fritt i naturen.

Som en liten avslutning fick vi några matrecept på havskatt, ripa och renstek, det var många av oss åhörare som kände hur det vattnades i munnen. 


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0