Saknad plånbok

 

Detta med att förlora plånboken har drabbat mig några gånger, i och för sig brukar jag sällan ha några pengar i plånboken eftersom jag förvarar dessa löst i fickan, men förlusten av körkort och andra papper kan ställa till problem.

 

Första gången detta drabbade mig (1998) förvarade jag för ovanlighets skull fyra tusen i sedlar i plånboken. På kvällen när jag saknade plånboken drog jag mig till minnes att jag tagit fram den för att ge en grabb 50 kronor som sprungit några ärenden åt mig, Hur jag än letade under två dagar kunde jag inte hitta den. Så det var bara att knalla in på polisstationen och anmäla plånboken som saknad samt beställning av ett nytt körkort. Eftersom jag inte kunde hitta plånboken misstänkte jag att grabben stulit den, men jag saknade bevis och ville inte ange honom för eventuell stöld. Efter någon vecka kunde jag gå till posten och lösa ut mitt nya körkort, samma dag hittar jag min svarta plånbok på en svart yta där jag lagt den efter att jag betalat grabben för tjänsterna han utfört åt mig,  I efterhand måste jag erkänna att det var tur att jag inte anmälde grabben, men jag gick hela tiden medan jag väntade på det nya körkortet och funderade på hur jag skulle kunna ta upp detta med den 11-åriga grabben, nu fick händelsen bara rinna ut i sanden och jag fick mig en tankeställare om hur det är att misstänka någon.
Eget foto 2010
Andra gången (2008) jag ställdes inför detta problem var efter ett besök på bastuklubben. Dagen efter märkte jag att det inte fanns någon plånbok i min bakficka. Efter ett telefonsamtal till en medlem i klubben kom vi fram till att det måste ha varit en av de nya medlemmarna som tagit den. Samma visa denna gång men nu kunde man spärra och beställa nytt körkort via nätet. Bara någon dag efter att mitt nya körkort blivit uthämtat på posten hittade en kär vän plånboken under en säng, smart som hon var köpte hon en ny plånbok flyttade över det mesta av innehållet från den gamla plånboken och överlämnade det hela som en julklapp.
Egen bild 2010
Tredje och förhoppningsvis sista gången jag förlorat min plånbok är nu i år, eftersom detta skedde på en måndag och jag inte skulle behöva använda någon bil före fredag avvaktade jag med att anmäla att körkortet var borta, jag har ju av erfarenhet lärt mig att kostnaden för en förlorad plånbok ligger i nya fotografier samt körkortsregistrets kostnader för att skriva ut ett nytt körkort. Efter tre dagars letande lyckades jag hitta plånboken bland smutskläderna i tvättkorgen.
Eget foto 2010 Egen bild 2010
Numera har det gått så långt att man inte har det största behovet av körkortet för bilkörning utan för att kunna hämta ut paket på posten eller Schenker, jag höra av en person att till och med Apoteket numera kräver ett körkort eller ID-handlig för att man skall få lösa ut sina piller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0