Bastu och modellflyg

Efter jobbet idag blev det en snabb sväng till gräsklipparklubben för att förbereda inför vårens första Jetflygträff som inleds i morgon lördag. Jag försökte fixa till det mesta jag planerat så fort som möjligt för att även få lite tid över till bastuklubben, Ett besök där är ju enligt min mening ett av de bästa sätten man kan avsluta en arbetsvecka, dels träffar man personer man dryfta veckans händelser med, samtidigt lär man sig alltid något nytt.

 Eget foto av Gårdsjö hembygdsförenings byggnad från 2010

Att det blev ett besök på bastuklubben just i kväll var för min del en j****a tur eftersom det visade sig vara sista gången bastun var öppen för allmänheten. Gullspångs kommun som tidigare har ägt fastigheten och upplåtit den till Gårdsjö hembygdsförening, har nu sålt fatigheten till en Holländsk kvinna, och det har ännu inte blivit klart om hon kommer att upplåta bastun till vårat gäng som har använt bastun under ett flertal år.

                             Kommer inte ihåg vem som tog fotot, men det var min kamera och bilden togs någon gång 2010. Bilden förekommer i en variant i bastuklubbens almenacka för 2012    

På gräsklipparklubben kan vi nog räkna med ett flertal rekord i år, Trots att meetingen skall starta först på lördag har redan ett 30-tal modellflygare anlänt , och när jag kom upp till flygfältet efter jobbet stod det två stycken Dynamic flygplan parkerade varav det ena var norskregistrerat. Att det kommer utländska besökande flygplan till dessa träffar är inte så vanligt, men för två årsedan fick jag användning av min engelska då ett flygplan från USA ropade upp på radion och begärde ett landningstillstånd. Det visade sig efter att flygplanet landat att flygplanet genomförde en ferryflygning från USA till Sverige och piloterna bara ville stäcka på benen inför den sista etappen till Barkaby utanför Stockholm.

Eget foto av två stycken Dynamic på ESSH 201104 Bilder på några modellflygare och deras flygplan på ESSH. Eget foto 201104  Ytterligare några flygare som kom tidigt till Laxå för att få prova sina vingar. Eget foto 201104


 

Läs även andra bloggares åsikter om Gårdsjö, Gullspång, Laxå, modellflyg, jetmeeting, bastu
Trackback
RSS 2.0