Haiti igen

För drygt ett årsedan skrev jag några blogginlägg om naturkatastrofen på Haiti, denna ö ligger ju så långt borta att jag inte har besvärat mig med att läsa på om landets historia. Men att landet har varit drabbat av natur och politiska katastrofer tidigare kände jag i alla fall till.

 

Nu när mer än ett år har gått sedan jordbävningen drabbade ön har media nästan slutat att rapportera om öns utveckling, och ändå händer det mycket där, med koleraepidemier, presidentval och upplopp bland vissa delar av befolkningen. 

Som vanligt när jag jobbar brukar jag lyssna på min pannbensbio, och helt plötsligt tyckte jag att jag kände igen rösten på Studio Etts intervjuoffer från Port-au-Prince, den lät mycket bekant och familjär. Vid en kontroll senare under kvällen bekräftades mina misstankar, det var min systerdotter som blev i intervjuad. 
 Thumbnail
Tänk vad hon har växt sedan denna bild togs. Och jag hoppas verkligen att hon får rätt i sina utsagor som hon framförde i radioprogrammet.


 


När det gäller Haitis historia har jag försökt att läsa på lite, även om det inte är så lätt att hitta litteratur i ämnet. När jag tittade runt lite bland SR-minnens inslag hittade jag ett mycket intressant inslag om Papa Doc, vi får bara hoppas att den nyvalde presidenten Michel Martelly följer de demokratiska spelreglerna och att han kan ena landet i återuppbyggnaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0