Anonyma brev och solförmörkelse

Deckarförfattaren Agatha Christie och barnboksförfattaren Enid Blyton har båda använt anonyma brev som en ingress i sina böcker.
Eget foto av Enid Blytons Mysteriebok. 201101

Själv drabbades jag av ett sådant idag i form av en julhälsning, trots att jag försökt fundera ut vem som har postat det har jag ännu inte lyckats klara ut vem avsändaren är. Men jag har mina misstankar, brevet var poststämplat i Göteborg och kortet var framställt på en datorskrivare av hög kvalité på HP-papper, detta tyder på att avsändaren har datorvana. Dessutom har kortet en viss typ av humor som får mina tankar att leda ut över havet.
Eget foto av en julhälsning, 201101
Annars skulle dagen ha bjudit på ett astronomiskt fenomen i form av en partiell solförmörkelse vid 9-tiden. Eftersom detta är något som inte sker så ofta passade jag på att ladda mitt kamerabatteri igår så att jag skulle kunna knäppa några häftiga bilder, men vädret spelade mig ett spratt. Jag har inte sett en så grå himmel som dagens på flera månader.
Kyrkskolan Laxå, Eget foto 201101, vid solförmörkelsen
Nästa möjlighet att se en total solförmörkelse i Sverige infaller 16 oktober 2126, så möjligheten för någon idag levande människa att få uppleva detta är nog körda, såvida inte läkarvetenskapen kommer på en mirakelmedicin som förlänger mänsklighetens livslängd.
Kyrkskolan Laxå medan det snöar, Eget foto 201101, vid solförmörkelsen
För cirka 10-årsedan var det några privatflygare som likt mig är fascinerade av detta astronomiska fenomen. För att få en annorlunda upplevelse av en total solförmörkelse reste de till Afrika, där de hyrde ett litet sportflygplan (Piper Cherokee). Deras upplevelse att från luften se en svart skiva täcka solen måste ha varit en mäktig syn.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0