Röster från det förflutna

Idag gick det ett program på radons kanal P1 som fick mig att hoppa till. Personers röster är ibland mycket speciella och personliga, detta gällde isynnerhet min morbror, Medan jag satt och jobbade lyssnade jag som vanligt på min pannbensbio helt plötsligt hörde jag en röst som jag tyckte mig känna igen trots att jag inte har hört den sedan 1977. I ett avsnitt hörde man min morbror från Falköping debattera med ecklesiastikminister Olof Palme om ministerns medverkan i filmen Jag är nyfiken - gul. Det gick en mindre rysning genom kroppen och mina tankar drog iväg till min morbror. Radioinslaget finns att tillgå på SR Minnen här nedan.

Detta med röster från avlidna släktingar är något som jag inte har tänkt på tidigare, Tekniken att spela in röster på magnetband har ju funnits i flera år men det har helt enkelt inte blivit av att man passat på att intervjua sin omgivning. I en låda har jag ett flertal rullband som min pappa spelade in på 50-talet med äldre släktingar, men dessa band ger mig inte samma rysningar eftersom jag inte har hört eller träffat personerna som pratar på banden. Det som retar mig mest är ändå alla fotografier av äldre släktingar som inte har någon notering på baksidan, idag är det ju omöjligt att få reda på vilka som är med på dessa fotografier eftersom det nu saknas två eller tre led med äldre personer som skulle kunna identifiera personerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0