Tron och tvivlet och mediet

Jag såg häromdagen att mediet Anders Åkesson kommer att genomföra en storseans på Porla Slott. Själv har jag väldigt svårt att tro på detta med att någon död person kan tala genom en levande människa. Jag har själv aldrig medverkat på någon seans så min bild av dessa sammankomster med skakande bord och folk som svimmar har jag hämtat från filmens värld. En gång för många årsedan berättade en äldre släkting för mig om en seans hon deltagit i, hur underbart det var att få en hälsning från sin avlidna make med mera. Jag blev helt stum och kunde inte få fram ett ljud över läpparna, men min hjärna fungerade fortfarande och den första tanke som slog mig var att min släkting mist förståndet.

Eget foto av affich 201103 Sisters of Perpetual Indulgence at Rapture Cafe in New York. Bild lånad från Wikipedia

Nu brukar jag ändå leva efter filosofin att var och en får tro som de vill, kyrkligt, judaismen, muslimer eller andevärlden, bara jag slipper höra all argumentation och slipper värvningsförsök. Jag blir väldigt irriterad när jag blir anfallen av Hare Krishna, Scientologerna, Jehovas vittnen eller andra trosinriktningar.

Det farliga men flera av dessa sekter eller rörelser är man hjärntvättar sina medlemmar, och det har ju till och med lett till att hela församlingar begått kollektivt självmord. Jag var för liten för att greppa hela händelsen med Charles Manson, men jag ryste när jag såg TV-bilderna från det kollektiva självmordet i sekten Heaven's Gate  1977. Jag har min tro, den är jag helt nöjd med eftersom den är min egen, och jag försöker inte pracka den på min omgivning, samtidigt är den enkel, var ödmjuk mot andra och behandla andra som man själv vill bli behandlad trots detta har jag säkert lyckats reta upp en del personer i min omgivning eftersom jag gillar att genomföra små practical jokes, eller med lite ironi slänga käft.

Bild lånad från Wikipwdia 
Efter mordet på stadsminister Olof Palme var det en skådespelare som vek ut sig i någon tidning och berättade om hur hon fått ett meddelande från Palme under seans. Jag skakar bara på huvudet och undrar varför tidningarna slår upp en sådan story på flera tidningssidor. När det gäller Anders Åkessons seans i Porla får vi hoppas att han inte fuskar med självlysande lera som han gjorde under en seans i Ystad.


Romerska spågummor har vi haft i alla tider, förr spådde de i kaffesump eller med en stor kristallkula i ett tält på olika marknader, personligen har jag sett detta mest som ett geschäft, men var och en har ju rätten att ha sin tro, så jag skall inte propagera för att detta är humbug.
Målning av John William Waterhouse, The Crystal Ball. Bild lånad från wikipedia



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0