Utdöda yrkestitlar och bortrationaliserade jobb

Jag hörde i dag på radioprogrammet Tendens, som i ett inslag tog upp något om udda och utdöende yrkestitlar, bland annat intervjuade de en hattmakare som tillverkar höga hattar på beställning. Programmet fick mig att fundera på några andra titlar man inte hör så ofta numera. När jag var liten vimlade det av disponenter men de sista 20 åren har jag inte hört en enda person använda den yrkestiteln.

 

Albert Engström skrev och tecknade en hel del skrönor som berör xylografen Kalle Andersson även detta var ett yrke som dog ut i slutet av 1800-talet, denna yrkesgruppen xylografer ersattes av typografer. Själv såg jag flera typografer när jag gick på mellanstadiet och när vår skolklass genomförde ett studiebesök på Örebro Kuriren. Jobbet såg mycket spännande ut och jag minns hur imponerad jag var att de kunde läsa texten lika snabbt som vanlig text trots att den var spegelvänd. På Kuriren fanns även Klichémakare, båda dessa yrken försvann i och med att tidningarna och tryckeribranschen digitaliserades och med dessa två utdöda yrkesgrupper närmar jag mig slutet av detta blogginlägg.

 Blykliché på en av Gösta Chathams teckningar. Eget foto 201105

Evald från Tivedsbygdens konstförening kom för någon vecka sedan in till mig med en blykliché som var ett av Gösta Chathams alster. Det är inte utan att man blir imponerad av både konstnären som skapat bilden på ett papper, men mest imponerad blir jag ändå av klichémakaren som skapat en exakt spegelvänd kopia i bly av teckningen.

Blykliché baksida, eget foto 201105


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0