SM-final

På grund av slutspelet i årets ishockeyallsvenska sände SR-minnen ett minnesprogram från Skellefteå AIKs finalmatch mot AIK 1978 och där var jag när det hela utspelade sig ihop med 12 000 betalande besökare.

 

En jobbkamrat var bror till en av backarna i Skellefteå, så han fixade fribiljetter till matchen som spelades i Scandinavium Göteborg, Eftersom vare sig AIK eller Skellefteå vid den tidpunkten var mitt lag, föll det sig naturligt för mig att hålla tummarna på Teppos brors lag.

 

Matchen blev mycket dramatisk och det stod 3-3 i sista och avgörande perioden, och när bara några minuter återstod av perioden lyckades Hannu på en retur trycka in pucken i motståndarens mål. I inslaget som SR-minnen lagt upp på sin hemsida nämns inte målgöraren, men hela förloppet har etsat sig fast i min skalle som en liten videofilm.

 

 

Efter matchen blev det ett besök i omklädningsrummet, där jag även fick känna och se på den nyerövrade guldmedaljen. Jag blev lite besviken när jag såg att den var tillverkad av förgyllt silver, samt att den inte var större än en femkrona. Denna matchvinst måste vara extra betydelsefull för Hannu eftersom han och Hardy Nilsson räknades lite som Skellefteås busar, med gott om minuter i utvisningsbåset.

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0