Korsord

Jag är ingen älskare av korsord eftersom de ord jag vill skriva in som regel inte passar in i det färdigtryckta korsordet, detta problem kan man lösa genom att bygga ut korsordet med lite extra rutor eller att man svartmarkerar en ruta här och där.

 

 

Men häromdagen när jag passerade en av min lilla orts anslagstavlor hittade jag en affisch som propagerade för en rolig ide. Biblioteket har nämligen startat med lördagsöppet för att man skall kunna lösa melodikrysset i grupp. Detta skulle säkert passa mig, eftersom jag som regel bara klarar av att lösa ett svarsord per veckokryss. När jag försöker dra mig till minnes de få svar jag kommit på blir det inte många. Jag kommer ihåg att jag var ganska stolt när jag en gång i tiden klarade tonsättaren Stenhammar eller Harry Martinssons Aniara samt Stig Hanssons Zorina, men alla dessa melodifestival och idolvinnare dom klarar jag helt enkelt inte av.

 

 

Det roliga med just melodikrysset är att många tror att det är Anders Eldeman som leder programmet, men enligt några bekanta till mig är det egentligen Anders von Bahr som både leder programmet och skapar korsordet. Ibland händer det att Sveriges Radio lämnar studion och spelar in dessa kryss i tillfälliga lokaler, men skulle detta ske och de bestämde sig för att besöka vår lilla ort blir kommunen nog tvungna att ordna större lokaler än biblioteket.

 

 

Just namnet von Bahr får mig att tänka på en flygare som lystrade till just det efternamnet. På 1930-talet före helikopterns ankomst blev Spanjoren Juan de la Ciervas autogiro väldigt populär. Autogiron är en blandning av ett flygplan och en helikopter som kan flyga mycket sakta och använda korta start och landningsbanor. Den svenska piloten Rolf von Bahr blev den flygare som bokförde flest flygtimmar med en autogiro i hela världen.

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om Juan de la Cierva, Anders Eldeman, melodikrysset, Rolf von Bahr,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0