Väderfenomen
Blad det häftigaste jag vet när det gäller naturens nycker när det gäller väder är ett riktigt kraftigt åskväder. Jag kommer ihåg när jag efter ett besök på Midtfynsfestivalen 1999 nådde hamnen i Göteborg vid halv ett tiden på natten och där möttes av ett riktigt kanonåskväder. Blixtarna var så kraftiga att det var som marken lystes upp av konstljus. Det blixtrade kontinuerligt under hala bilresan mellan Göteborg-Laxå och jag är säker på att jag skulle klarat av hela resan utan att bilbelysningen varit påslagen. Jag har flera gånger försökt att fotografera just åskväder men resultatet har inte blivit bra.
Ett annat väderfenomen som verkligen tilltalar mig är den röda himmel som framträder vid solnedgång under våren. Även detta är för mig ett svårt objekt att spara på bild, eftersom bilderna blir underexponerade. Trots flera ändringar av både bländare och exponeringstid får jag inte till det. Att använda min kameras automatinställningar löser inte problemet eftersom kameran aktiverar blixten med resultatet att jag sitter med en överexponerad bild..
Vid ett besök på Skavsta flygfält förra året lyckades jag i alla fall förena mitt flygintresse med den röda himmelen.
Även under ett besök i Skoghall 2013 visade naturen upp denna vackra himmel som mina bilder tyvärr inte återge fullt ut. Så nu funderar jag lite smått på om jag skall gå en fotokurs på ABF eller TBV
Mycket skall man höra innan öronen trillar av
För många år sedan träffade jag en tjej som var politiskt verksam i ett politiskt ungdomsförbund, att sedan min morbror råkade vara riksdagsman för samma parti gjorde väl saken klar att även jag gick med, fast den enda frågan som tilltalade mig av partiprogrammet var den då heta debatten om kärnkraft.
Hur som helst på min radio hörde jag något i fredags som fick mig att fundera på om ungdomspolitiker verkligen är vid sina sunda vätskor eller om de har knaprat tabletter under hela sin kongress.
Genom åren har många ungdomsförbund kommit med knasiga förslag som efter några år mognat till sig lite och slutligen passerat riksdagen i lite omarbetade former.
Men vi får verkligen hoppas att Centerpartiets ungdomsförbund CUF senaste förslag om att släppa knarket knarket fritt slängs i soptunnan. Personligen ser jag ingen vinst för samhället om dessa droger skulle säljas på systembolaget. Så väl kände jag min morbror så att jag vet att han skulle rotera i sin grav om detta förslag nådde riksdagen.
Knepig flygande farkost
Av en ren händelse blev det en tur till gräsklipparklubben i söndags eftermiddag. Dit kommer även två killar med den märligaste flygande farkost jag någonsin sett. Den skulle närmast kunna beskrivas som en blandning av det amerikanska flygplanet Osprey och en helikopter, fast i miniatyr.
Farkosten som var cirka 50 centimeter i omkrets saknade helt bärytor så som vingar och roder, men den kunde trots det flyga, toppfarten låg av vad jag såg runt 150 km/h. Och den kunde bära en mindre last mellan de två landställen, och med farkostens inbyggda kamera kunde man följa flygningen samt den terräng som var rakt under farkosten.
En tanke som slog mig var hur praktisk en sådan här liten farkost kan vara till en mängd arbetsuppgifter. En bekant som bor 1 km bort och som har slut på kaffet kan få ett kaffepaket levererat till sin gräsmatta på mindre än 5 minuter. Eller för de som är nyfikna kan farkosten ligga blick stilla och filma över damernas nakenbad utan att folk skulle reagera, de små elmotorerna hördes knappt när de vispade runt på "tomgång".
Inom den kommersiella sfären borde det finnas hur mycket som helst som dessa små farkoster kan brukas till, bland annat trafikövervakning, avsökning av oråden efter saknade personer eller föra över en mindre last till någon isolerad plats. Man kan närmast beskriva föremålet som en drönare för amatörer då kostnaden endast ligger mellan 35.000-50.000 kronor.
Farkosten var utrustad med 6 stycken elmotorer placerade på tre armar som var fästade i farkostens runda kropp. I kroppen fanns vad jag kunde se en massa elektronik, kamera samt en radiosändare som överförde kamerans bilder i realtid samt en GPS. Två stycken huvudbatterier ger farkosten en flygtid på ca 30 minuter, men denna kanske kan utökas om man flyger ekonomiskt med måttliga gaspådrag.
Hela flygturen som genomfördes vid Laxå flygfält (ESSH) , men fräck som jag är har jag lagt in länk här nedan som Jonas lagt ut på Youtube..
En hemsk tanke som slog mig medan jag skrev dessa rader var att detta även skulle kunna vara ett perfekt hjälpmedel för terrorändamål. Eftersom farkosten är utrustad med en GPS skulle man kunna programmera den till att flyga till en bestämd plats där den droppar en spränglandning eller att den landar och i samband med att lanstället nuddar marken utlöses bomben. Skulle då sprängladdningen vara konstruerad som Bostonbomben.