Corona, bibliotek och böcker

Nu har vår lilla orts bibliotek haft stängt i flera månader från 5/11 2020 på grund av pandemin.
 
Det borde gå att lösa med ett öppethållande där man begränsar antalet besökande till fem, sex personer. Lokalerna är större än Coop:s som tillåter att 48 personer samtidigt vistas i lokalerna.
Med sex besökande borde varje person få ca 75 kvadratmeter till sitt förfogande. Personligen saknar jag möjligheten att gå till biblioteket för att i någon uppslagsbok eller fackbok inhämta kunskap om något man läst. En invändning jag har hört är att mycket går att hämta på nätet, men trots att jag ibland har letat i flera timmar efter vissa händelser finns de inte omnämnda på nätet eftersom händelsen inträffade före Internets utbredning. Jag  sökte information om gåramålaren som signerade sina verk Armand. Det lilla jag hittade på nätet var att han var omnämnd i en tidningsartikel 2003 och att en hembygdsförening lagt upp ett galleri med några av hans målningar. För att kunna läsa tidningsartikeln krävs tillgång till biblioteket och deras möjlighet att låna tidskrifter från andra bibliotek, ett svårt problem att lösa utan ett personligt besök. 
Jag pratade med min syster om biblioteksvanor och hon berättade att hon kan utnyttja sitt kommunnbibliotek i Stocksund från kl 8 på morgonen till kl 22 på kvällen. Lånekortet fungerar även som dörröppnare de tider biblioteket är obemannat. Den enda fördelen med ett stängt bibliotek som jag ser det, är att man nu får möjlighet att läsa egna olästa böcker.
 
Vill man ha tillgång till böcker att läsa finns det ett mindre bokskåp på järnvägsstation där man kan hämta böcker. Personligen hittade jag Tom Clancy:s Hot över Östersjön som jag just nu läser. Flera av böckerna i skåpet är helt nya och olästa, medan andra kan vara av ett äldre datum, själv har jag ställt dit några som jag fått i present, men inte varit riktigt i min smak.

Dessutom ställer Laxå bibliotek ibland ut ett bord med nya olästa böcker som man kan ta med sig, själv knackade jag på dörren och en för att låna en av böckerna som såg spännande ut, men den trevliga biblioteketstjejen talade då om för mig att jag fick boken utan kostnad. Om inte bordet står utomhus är det ibland placerat i entrén.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0