Mäns våld mot kvinnor eller våld i nära realationer

Man blir beklämd
Stryk eller aga var inget som förekom i mitt barndomshem, jag kan bara påminna mig att jag fick smisk två gånger som liten. Den ena gången var det säkert befogat, men andra gången var kanske lite mer tveksamt. Under ett lekpass när jag var sex-sju år kom jag i bråk med en flicka och det hela slutade med ett slagsmål. På något sätt kom detta till mina föräldras kännedom och senare på kvällen när pappa kom hem fick jag en dask på rumpan och en lång förmaning att man slår inte flickor eller de som är mindre. Efter den läxan ligger förmaningen fast i min skalle, MAN SLÅR INTE FLICKOR, även om det ibland kan vara ologiskt, eftersom det bland lekkamraterna fanns några tjejer som var minst lika starka eller starkare än några av killarna och man borde inte bara ta emot stryk bara för att det är en tjej som slår. Jag har en bekant som blev hämtad av polisen efter ett bråk, när det hördes skrik och föremål som kastades runt i lägenheten ringde någon granne efter polisen som rusade in i lägenheten grep mannen och tog med honom till polishuset. Efter cirka 10 minuter insåg poliserna att min bekant behövde läkarvård och vid sjukhuset konstaterades att han drabbats av inre blödning och ett avslaget nyckelben. Han levde efter devisen MAN SLÅR INTE FLICKOR, efter utredning och rättegång dömdes hans ex att betala ett skadestånd. Han gjorde helt rätt genom att inte slå tillbaka utan låta rättsystemet ha sin gång. Man kan ju fråga sig vad resultatet blivit om han bara slagit tillbaka en gång, troligtvis skulle han blivit dömd.
 
Nu till min beklämdhet.
På min pannbensbio hörde jag häromdagen ett inslag om Simone som levde ihop med en kille som misshandlade henne nästan dagligen under flera år, inte bara fysiskt utan även psykiskt. Man kan ju fråga sig hur en sådan killes förstånd är funtat, han har i alla fall inte lärt sig devisen MAN SLÅR INTE FLICKOR. Det är nästan omöjligt att ändra in annans människas personlighet genom slag och misshandel, och skulle det visa sig att man inte gillar sin partners personlighet är det bara att bryta upp. Jag förstår absolut inte varför man vill leva ihop med en person som man anser sig behöva slå, själv skulle jag dragit mig bort så fort som möjligt. Resultatet i Simones fall blev att han dömdes till fem års fängelse och att betala ett skadestånd i tingsrätten men när dommen överklagades i hovrätten halverades skadeståndet på grund av gärningsmannens dåliga ekonomi. Han blir fri efter fem år medan hon kommer att få leva med sin rädsla resten av sitt liv och dessutom betala över 800.000 för olika lån som killen tog i hennes namn. Frågan man ställer är vad händer med Simone när han släpps fri om några år??? Hela radiodokumentären hittar du här.
     
 
Under fredagen den 23 april 2021 höll Sveriges jämställdhetsminister Märta Stenev, inrikesminister Mikael Damberg och justitieminister Morgan Johansson en pressträff om lösningar på problemet med Mäns våld mot kvinnor. Resultatet är gärningsmannen häktas i samband vid gripandet, straffskalorna ska ses över (minsta tidsstraffet blir ett års fängelse), fler gärningsmän får en fotboja som kan registrera de platser gärningsmannen besökt detta skall underlätta att kontaktförbudet upprätthålls och det viktigaste i mitt tycke, barnen skall inte behöva träffa en förälder som tidigare misshandlade barnet efter att man utreder lagen om umgängesrätt. Tyvärr tror jag inte att dessa små ändringar löser problemet. Jag anser att straffskalan kunde utökas med längre strafftid och sker en upprepning av brottet borde straffet tredubblas. Om jag inte missminner mig var det en person utanför Karlstad som dödade sin fru för några årsedan och enligt då gällande lag tvingades socialtjänsten att besöka fängelset med dottern eftersom pappan krävde sin umgängesrätt.
Enligt statistiken dödades 17 kvinnor och 4 män i våld i nära relationer 2020 och 23.200 kvinnor och 13.100 män utsattes för grov misshandel till detta kommer alla barn som misshandlas eller blir vittnen till misshandeln. Även om utsattheten för våld i nära relationer fördelad mellan kvinnor och män inte är så stor, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare. Idag lever cirka 800 kvinnor i Sverige med skyddande personidentitet gömda i skyddat boende. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0