Så genomskinligt det kan bli.

 

Nu har det hänt igen att någon har lyckats smuggla med sig förbjudna saker ombord på ett flygplan.

 

Jag läste en tidningsartikel för något årsedan om att vissa flygplatser har infört en skanner som ser genom kläderna på folk så tjänstemannen bakom skärmen kan se oss i vår adamsdräkt. Detta att resa med flyg blir bara mer och mer komplicerat, när jag flög till New-York i slutet på 1990-talet var det en tjänsteman från flygbolaget som ställde ett 30-tal frågor om min väska, hurvida det var jag själv som packat, om väskan varit utom min kontroll,  när jag väl passerat nålsögat upprepades frågorna för nästa passagerare, osv. Totalt tog det nästan 4 timmar för alla passagerare att borda flygplanet. Det hela skulle kunna förenklas inför kravet på att alla resväskor är genomskinliga, och att alla alltid ska resa nakna och utan handbagage. För kvinnor med uppsatt hår borde då kravet vara att håret är utsläppt, en resanderabatt kunde införas för flintskalliga eftersom kontrollen går fortare att genomföra. Men det man vinner på säkerheten förlorar man kanske i miljöhänsynen eftersom alla flygplatser i kalla länder måste värmas upp till en högre temperatur.

Kanske kunde man anlägga en swimmingpool i avgångshallen, då kan man ju leka naturist medan man väntar på sin flygavgång.

 

Allvarligt talat har några blivit väldigt upprörda över denna nya röntgenskanner, de hävdar att de inte vill exponera sig nakna för någon okänd. Men jag tror att de tjänstemän som kommer att bemanna dessa apparater kommer att vara ganska trötta på nakna kroppar i den dåliga bildupplösningen redan efter någon timme.
röntgenbild lånad från nätet från en amerikansk sida http://boingboing.net/2008/10/24/what-the-tsas-new-bo.html



Läs även andra bloggares åsikter om skanner, röntgen, naken, foto, flyg, kroppskanner, säkerhet, flygplats,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0