Torsten Darfors



I Facebookgruppen Du vet att du är från Laxå när ...  hittade jag en bild på min klassföreståndare och teckningslärare på högstadiet.
 
Vi båda hade mycket svårt att komma i tid till skolan på morgonen. Själv blev jag väckt i god tid men brukade som regel genast gå till toaletten och hälla ut all smutstvätt från tvättkorgen på golvet för att sedan somna om i smutstvätten. Någon minut innan skolstart bankade det på dörren och man klädde sig i all hast, för att springa till skolan utan tid för frukost. Ungefär halvvägs brukade det bromsa in en Renault Laban framförd av Torsten som också var sen till skolan, men han gav sig ändå tid att plocka upp mig. Efter sin pension flyttade han först till Hasselfors men han upplevde orten som liten och drog vidare till Askersund där han var bosatt något år. Efter en resa till Skåne förälskade han sig i landskapet som gav honom många natursköna miljöer att avbilda och han och hans fru flyttade till Skåne. Något år senare träffade jag Torsten när han var på tillfälligt besök på på vår lilla ort. Han berättade då att trots att Skåne var ett underbart landskap för en konstnär trivdes han inte där utan skulle flytta till Mariestad som förutom stadsmiljön gav honom fina bildimpulser med sin närhet till Värnen. Han räknade även med att genomföra en utställning på ett av stadens gallerier men kort före vernissagen avled han helt oväntat. Själv samlade jag på mig några abstrakta akvareller som han målade men det jag sätter högst är ett arbete han utförde i keramik. Den lilla tavlan ger ett intryck av att vara målad med oljefärg. Jag har även ett fruktfat som Torstens fru färgsatte i en underbar skimrande grön nyans. 
 
När jag söke på Internet efter mer information om Torsten hittade jag förutom olika auktionsförsäljningar en notering på Facebook där det i en notis nämns att han utförde illustrationerna till Säffles turistbrochyr på 1950-talet och i Nya Wermlands tidningen skrevs det en konstanmälan om Torsten 1967.
 
Jag hade förmånen att lära känna Torsten och hans fru Ingrid privat efter att jag slutat högstadiet och han bjöd frikostigt på sitt egentillverkade maskrosvin som han på trots tillverkade eftersom det inte var tillåtet. Under skoltiden fick man lätt intrycket att Torsten var sträng, tvär och inbunden, men privat var han en varmhjärtad och öppen person, som trots  sina fasta principer kunde släppa loss. Jag vet att han som lärare ofta tog vår klass i försvar vid diskussioner på lärarkollegiet och hävdade att det fanns naturliga orsaker till de händelser som togs upp till diskussion. Oftast rörde det sig om en försen ankomst till lektioner som följde på gymnastiklektionen, men samtidigt kunde han skälla ut oss ordentligt för våra sena ankomsten.
 
 
Säffles turist brochyr med en omslagsteckning utförd av Torsten Darfors i en halvkubistisk stil. Det skulle vara spännande att se några av hans alster från 1950-talet för att kunna se hans konstnärliga utveckling. Av Greta Jerrefalk har jag någon målnig från 1940-tal och någon från 1970-tal och man kan inte tro att det är samma konstnär bakom de båda verken.
Mer om Torsten och hans konst hittar du här
 
 
 
 
 






Kommentarer
Postat av: Ola Kläfverud

Torsten var bror med min mormor, två bröder och två systrar, vi har några verk i familjen efter honom. Stilarna har ändrats och utvecklats under årens lopp. Allt från verk som merliknar penselavstrykningar till landskap. Precis som du skriver flyttade han till Skåne, säkert för miljöerna men även för att hans släkt kom därifrån. Lilla Beddinge, hans far var pastor men även utbildad inom konsthantverk, både sniderier och vävnader i flamskväv. syskonen ärvde ett hus efter en faster som senare löstes ut av min mormor. Torsten köpte olika hus i trakten kring Abbekås. Själv bor jag granne med två av dessa på sommaren. Och självklart har jag tavlor av T Darfors hemma.

Svar: Vad kul att du hörde av dig, saknar Torsten riktigt mycket, eftersom vi av och till diskuterade konst och han var en intressant samtalskamrat. Egentligen är det på ett sätt konstigt att vi blev vänner, han var min lärare på högstadiet, men vår vänskap startade först det år jag slutade skolan, jag vet inte när Torsten var född, men jag är född 57 så det bör vara en relativt stor åldersskillnad. Jag besökte honom både när han bodde i Laxå och Hasselfors senare blev det även något besök i Askersund. Efter att han flyttade till Mariestad återupptog vi kontakten och han kom in till mig och berättade om en utställning han tänkte genomföra där, han skulle ringa när datumen var spikade, och jag väntade på ett samtal från honom, via avvägar fick jag senare höra att han avlidit.
Bilden på Torsten togs i samband men en träff vid min sommarstuga, bilden är beskuren så att hans fru inte visas.
Jan Elgstrand

2021-10-14 @ 18:46:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0