Kroppsfixering

Läser en annons i blaskan från ett läkarföretag som utför kropprenovering med botexfyllning i läppar, implantat för brösten samt kosmetisk operation av könsdelar. I den gruppen ingår förutom ett stort antal kvinnor omkring 100 män som genomfört en penisförstoring. Jag tar mig för pannan, och tänker vilka idioter utsätter sig för detta. Efter att jag googlat runt lite såg jag att det huvudsakligen var personer från 18 till 30 samt damer över 55 som ville plocka bort sina små rynkor i ansiktet. Varför skall man ersätta något originellt som ger en personlighet med något som ger ett mer utslätande och alldagligt utseende.

Det är oundvikligt, när vi blir äldre kommer allt att hänga på alla, gubbar med hängande magar, tanter med hängbröst, men vad gör det. Personligen tycker jag att det är vackert och att man ska vara bekväm med sin kropp!

Ytterligare ett problem är ju att man opererar en frisk kropp och vid alla ingrepp finns ju risken att det kan gå snett. Det har under flera år diskuterats om implantat där silikonet har läckt ut i kroppen och man i vissa fall fyllt implantaten med industrisilikon. Dessutom kan det tänkas att det ställer till problem i framtiden med biverkningar och att vissa operationer kan bli svåra att genomföra.

I kosten finns det flera konstnärer som avbildat människor som har en annorlunda kroppsform då dessa är mer intressanta. På Konstakademien fick eleven Carl Skånberg agera modell för sina studiekamrater. Bland annat målade Ernst Josephson ett helfigurs porträtt av Skånberg.

Lars Norman valde liksom Anders Zorn ofta mulliga kvinnor som modeller eftersom han ansåg dem mer intressanta,  själv har jag ett litografi av Norman där han återger en gravid kvinna. 
Men jag har även en skämtsam krokiteckning utförd av en okänd Lotta 1985 som har fått mig på gott humör när jag känt mig lite nere.

Nils Santesson skapade ett arkiv med nakna badande män vid flottans badhus i Stockholm som senare användes i förlagor till Eugéne Janssons målningar från flottans badhus i slutet av 1800-talet. I Santessons fotoarkiv ingår både unga och äldre män, skapade i alla tänkbara former, om alla personerna varit formade som fotomodeller skulle Janssons målningar inte nått upp till den kvalité den slutligen fick.

Man kan aldrig hur många operationer man än gör komma bort från att det som är vackert ligger i betraktarens ögon. 










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0