Kusinbesök

Häromdagen råkade jag helt oväntat på två av mina kusiner på min mors sida, utanför biblioteket när jag skulle återvända till jobbet efter lunchen. 
De genomförde en mindre semestertripp på ett par dagar för att åka Vättern runt med bil och samtidigt stanna till vid olika platser de bara passerat när de tidigare åkt till Laxå från Gislaved och Halmstad.

Extra kul var det att prata med Per-Olof eftersom vi hade så många gemensama minnen från vår barndom och det var så många årsedan vi senast träffades. Både Per-Olof och hans storasyster Ingalill bodde i vår familj några år på 1960-talet. Ingalill gick då i samma klass som min bror, med Hilding Björk som lärare och märkligt nog låg just ett skolfoto från hennes klass i min telefon, som jag visade henne.
Hon tyckte själv att hon såg hemsk ur och viftade bort bilden så jag nästan tappade telefonen.

Per-Olof som vistades i Laxå under hela högstadiet var mer intresserad av tidigare skolkamrater och hans tidigare lärare, och under ett besök i Ramundeboda kyrka träffade vi både Gunnel Sjöstedt och Elsa-Maj Björk. Förutom skolminnen blev det en längre diskussion med Elsa-Maj eftersom Per-Olof ofta satt barnvakt för Ingela och Stefan Björk. 
Per-Olof som med tiden utbildat sig till arkitekt ställde många frågor om kyrkan och dess flyttning till orten 1899, som jag med en viss möda försökte besvara. 


Kyrkan son borde få en egen bloggsida någon gång i framtiden är rikt utrustad med skulpturerade föremål som dopfuntar, epitafium en magnifik altartavla och ett flertal takmålningar, tyvärr är upphovsmännen till de flesta föremålen okända. 
 
Ett tidigare kusinbesök på min fars sida avhandlades på denna sida.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0