Bastu i Degerfors

 
Denna pandemi som tvingar föreningar att stänga ner sin verksamhet betyder att även bastubadet vid Vibybastun tillfälligt har upphört.
Strax före nyåret fick jag ett tips om att Finska föreningen i Degerfors driver en vedeldad bastu nere vid älven. I lördags när jag ändå passerade Degerfors passade jag på att lokalisera den och det visade sig att de fortfarande har sin verksamhet igång. Man tillåter ett begränsat antal personer att vistas där samtidigt och man måste genom ett telefonsamtal anmäla sin ankomst i förväg.
Bastubyggnaden är lite annorlunda mot tidigare bastubyggnader jag sett eftersom den är uppförd av murad tegelsten.
 
 
 
Men mer spännande var byggnaden bakom bastun som var försett med ett stort torn, och man ställer sig frågan vad byggnadens ursprungliga syfte var tänkt till. En vild och galen gissning från min sida är att det är en tidigare brandstation. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0