#metoo och Göran Lambertz

Eventuellt kan det bli några läsarkommentarer i detta ämne, jag skall göra det helt klart att jag inte försvarar någon av nedan nämda personerna, men det finns alltid två sidor på ett mynt, och dessa händelser har ju utspelat sig utan opartiska vittnen så det finns bara de inblandade personernas  egna utsagor. Det jag vänder lite emot är att tidningar  och övrig media går ut med händelser så tidigt i ett händelseförlopp. Det skadar ju inte bara den påstådda förövaren utan även brottsoffret som kan få sina liv förstörda.
 
I skuggan av #metoo har Sveriges radio repriseat sin serie om polisen Kapten klänning i min pannbensbio under våren. Det kom tidsmässigt lägligt med hänsyn till att justitiekanslern Göran Lambertz anklagades för att under julhelgen genomfört en våldtäkt som han senare friades ifrån på grund av brist av bevis. Om han är skyldig eller inte är omöjligt att avgöra, och får man tro en del artiklar i pressen fanns det många konstigheter i kvinnans anmälan.
Samma förhållande gällde ju även Julian Assange som genom sin frivilliga fängelsevistelse på Ecuadors ambassad undgick rättslig prövning. Men det är helt klart att vissa män fått anklagelser kastade mot sig på fel grunder och det fått sina liv förstörda, jag tänker då främst på Benny Fredriksson som resulterade i ett självmord och SVTs: Mysfarbror som plockades bort samma dag anklagelsen publicerades i tidningen, efter ett år och det bevisades att anklagelsen var felaktig fick han i alla fall återkomma till sitt jobb. Men under det året minskades hans arbetsuppgifter och artistbokningar med över 95%.

Jag motsätter mig inte att dessa svin som begår övergrepp hängs ut i pressen men då skall de ha dömts i domstol först och att deras skuld är helt bevisad. Något som knappt har uppmärksammats är några av de fall där det är en kvinnlig chef har begått övergrepp mot underlydande män, men många män tycker väl att det är genant att anmäla den typen av övergrepp. 
 
Angående Göran Lambertz får i alla fall jag påpeka är att han som helhet var en av de bättre justitiekansler Sverige har haft på den posten, även om han troligen kom lite snett med behandlingen och utredningen av Thomas Quick. Till hans fördelar hör att han 2006 gav en mycket hård kritik mot brister i det svenska rättsväsendet, som han ansåg leda till att oskyldiga döms och att han därefter även granskade flera tveksamma fall som ledde till upprättelse för de utpekade personerna.
 
Ett tidigare inlägg som jag präntat ner om Julian Assange och WikiLeaks hittar du här. Julian Assange
Trackback
RSS 2.0