Hemester

Tiden med Corona har i alla fall gett oss några ny ord, förutom coronafrisyr som jag själv lider av just nu är det många saker man relaterar till pandemin och skapar specialord för. Frågan är hur många av dessa nya ord som kommer att överleva när pandemin väl är över. Personligen tror jag i alla fall att ordet Hemester har kommit för att stanna.
 
 
Som vanligt blir det mycket prat vid Vibybastun och just ordet hemester kom upp, eftersom det under förmiddagen fallit ett lätt regn var grönskan ovanligt grön och till och med de gula maskrosorna var vackra. Vi diskuterade om att man inte behövde resa så långt för att kunna beskåda vackra naturfenomen eller historiska platser. Jag har ofta hävdat att jag kan mycket om vår orts utflyktsmål och sevärdheter, men kommer jag öster om den gamla stenbron vid Stavåna breder det ut sig ett stort fält som är helt vitt för mig. Hela närkesslätten med Riseberga kloster finns kvar för mig att rota i. Jag har i alla fall besökt några platser runt Örebro flygfält vid besök på flygklubben.
 
Stenbron från 1600-talet vid Stavåna
(Begriper inte varför folk skall slänga en massa skräp vid en historisk fin rastplats som har funnits från 1600-talet).
 
Folks oförmåga att ta hand om sitt eget avfall !!!
 
Men under diskussionerna i Vibybastun har jag fått många tips på platser att besöka runt Viby kyrka, det finns nästan ett trettiotal naturvårdsområden eller naturreservat varav Lundby äng bildades vid Vibysjön så sent som maj 2021, övriga besöksvärda platser är Broby äng och Geråsens naturreservat
Delar av bastugänget
 
Dessutom finns det ett flertal stensättningar varav den vid Brändåsen fick ett besök av mig redan samma dag. 
Stensättning vid Brändåsen
Till detta kommer ett stort antal kyrkor och herrgårdar där WärnstaKörtingsberg och Geråsen anses som de förnämsta. Geråsen har en koppling till konst eftersom både innehavaren Carl-Axel Staf och hans bror Christian Staaf var verksamma som konstnärer med arbeten representerade vid Örebro läns museum, medan Körtingsberg har en anknytning till Bålby i Hasselfors. Enbart de tips jag fick vid denna pratstund i bastun räcker till ett flertal hemesterresor som bara är två mil hemifrån.
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Lena

Du är ju helgalen eftersom du är helnaken på bilden. 🤣

Svar: Är du möjligen den Lena jag tror? (H-berg), denna bild visar ju inget såvida man inte förstorar den flera 1000% och det lilla man då ser är ju inte något att tala om. Det var inte jag som knäppte bilden och jag var helt omedveten om att den togs och alla andra är ju oxå näck. Vem vet det kanske kommer en större nakenchock i framtiden för övrig är jag redan naken på en av de tidigare bloggbilderna se https://jannealg.blogg.se/2010/june/jag-skamms.html
Jan Elgstrand

2021-05-23 @ 16:06:54
Postat av: Anonym

Hej Jan du får inte missa att besöka Dovrasjödalen med 3 smala sjöar och Nalavibergs naturreservat.

Svar: för några årsedan var jag i Snavluna och tittade på hembygdsgården samtidigt besökte jag Tjälvesta och Dovra sjöar men det är kanske inte samma sak som Dovrasjödalen.
Jan Elgstrand

2021-05-24 @ 18:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0