John Holm och Hemma Hos Marta & Anders

Två av de artister jag lyssnade en del till på 1970-talet var Ola Magnell och John Holm. Tyvärr fick jag inte möjlighet att se John Holm live då.
 
I slutet av 70-talet slutade han att uppträda och jag trodde att det var kört för min del att uppleva hans musik live. Men 2015 gjorde John Holm sin första officiella spelning sedan 1970-talet. Det skedde på Säljerydsfestivalen den 4 juli och John Holm kompades då av Peter Bryngelsson och sonen Alex Holm. Av en händelse fick jag reda på att han 2016 skulle genomföra en spelning på Hemma Hos Marta & Anders vid Perstorp i Tiveden där han kompades av Alex och Jesper Wihlborg på gitarr. 
 
Det var bara att ställa in alla planerade aktiviteter den dagen för att ge sig ner dit. Biljettantalet var begränsat och efter lite strul lyckades jag skaffa en biljett.
Troligen var de få spelningar han genomförde 2015 och 2016 ett sätt att hjälpa sin son i hans lansering som artist eftersom sonen Alex gavs möjligheten att framföra några av sina egna låtar. 
 
 
Vid framträdandet i Tiveden spelade han förutom någon nyskriven låt de gamla klassikerna Ett enskilt rum på Sabbatsberg, Veckans affärer, Vid ett fönsterbord mot parken, Sången till Larry,  Sommaräng, Långt bort härifrån och många fler.
 
 
Personerna Martha och Anders är två eldsjälar som engagerar sig i olika miljöprojekt, det märktes när man besökte toaletten där man uppmanades att göra det lätta på en plats och det tunga på ett annat ställe. Jag hade tidigare stött på denna typ av toalett, men här fanns en informationstavla som pedagogiskt förklarade vikten av detta och hur spillningen på detta sätt kunde återanvändas och skapa en hållbar framtid. Något som jag inte hört tidigare men det gav mig en motivation till att göra detta när möjlighet ges. Som spelplats för olika artister var detta en idealisk plats, den ombyggda jordbruksbyggnaden gjorde det möjligt att komma nära scenen och storleken på lokalen gav även en intim miljö.
Logen vid Hemma Hos Marta & Anders
 
Lite extra vetande om;
John Lennart Ali Holm, född 13 maj 1948 på Lilla Essingen i Stockholm. Han har givit ut sex skivalbum inklusive de tre första uppmärksammade studioalbumen Sordin, Lagt kort ligger och Veckans affärer. Bland de svenska låtskrivare som han har påverkat märks Ulf Lundell, Per Gessle och Marie Fredriksson. Tillsammans med radiolegendaren Stefan Wermelin, ingick han i gruppen The Underground Failure som 1970 gav ut en LP. I slutet av 1980-talet flyttade han till USA där han spelade in albumet Vägen till Californien. Han återvände till Sverige 1999. Han skrev en memoarbok 2004 där han även bifogade en CD-skiva med ett urval av sina låtar. Han tilldelades SKAP:s-stipendium för sina insatser som kompositör 2008 och SVT producerade 2020 filmen Det finns så många vägar – en film om John Holm i regi av Johan von Sydow.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0