Loppis i Bergskyrkan

När jag en lördag förmiddag körde upp till Coop på vår lilla ort för att handla några prylar råkade jag av en händelse se en skylt med ordet Loppis öppet, det visade sig att Bergskyrkan driver ett eget loppis i delar av sina lokaler. Verksamheten har varit öppen i flera år, men av någon orsak hade jag missat det totalt. Jag brukar ofta besöka olika loppis för att söka efter en del böcker som inte längre säljs i bokhandeln och ibland kan man till och med även hitta något konstverk utfört av en lokal konstnär. 

Bergskyrkan Laxå

Kyrkan benämndes ursprungligen som Fiadelfia-Pingstkyrkan och flyttade in i de nuvarande lokalerna på 1970-talet efter att de lämnat sin tidigare kyrkolokal på Järnvägsgatan.

Fiadelfakyrkan på Järnvägsgatan
 
Ursprungligen uppfördes byggnaden som en industrifastighet och jag tror att det var någon form av tekoindusti (Någon har nämnt att det var Skofabiken Oscarias nåtlingsverkstad som upphörde med sin verksamhet i Laxå 1963, om någon har en annan uppfattning om verksamheten i lokalerna, kom gärna med en kommentar). Efter att industriverksamheten upphörde flyttade på tidigt 1960-tal postkontoret från Järnvägsgatan till en lokal på andra våningen i byggnaden för att slutligen få sina nuvarande lokaler i Centrumhuset 1965. I postlokalerna etablerade sig då en livsmedelsbutik med namnet Samköp. 
Postkontoret från 1901 till tidigt 1960-tal

På den tiden var det tätt mellan matbutikerna bara några hundra meter bort fanns Carlssons livs och på andra sidan rondellen drev Konsum en butik i höghuset dessutom drev Konsum även en matbutik på Smedjegatan.
Konsumbutiken i Höghuset

Jag är ingen ivrig kyrkobesökare, förutom på begravningar och bröllop. Jag går sällan på julotta, men det har hänt att jag blivit bjuden till prästen på kaffe efter julottan, det hände i Dalarö där jag låg och sov i bilen under julottan och blir väckt av prästen som knackar på bilrutan. Jag har däremot varit på flera midnattsmässor i samband med nyår. För min del spelar det inte någon större roll vilken kyrka man går till huvudsaken för mig är att vistelsen tillför något om det är en frikyrka eller Svenska kyrkan kvittar. Bland annat har jag hört Putte Wickman spela i Ramundeboda kyrka och Tommy Körberg sjunga ut över en folkmassa från trappen till samma kyrka. Eller för att inte nämna ett bejublat framträdande med Elvis sånger framförda av Kent Lundberg i Skoghalls kyrka. I Laxå pingstkyrka har det varit flera bra musikframträdanden och sångkvällar med Sven Forslund som jag satt stort värde på, de har även haft en del föreläsare/gästpredikanter som har lockat mig att besöka Pingstkyrkan/Bergskyrkan bland annat besökte riksspelmanen/journalisten Göran Skytte kyrkan för en del år sedan. 
Helge och Skytte i samspråk 

Entrén till Loppisen var den man tidigare använde när man skulle besöka posten eller Samköp som låg på andra våningen av byggnaden. Det som först mötte mig var alla muralmålningar i trapphuset som konstnären Hans Wirgård utfört.
Postlokalerna var minskade till hälften av tidigare storlek eftersom de tagit bort golvet i halva den ursprungliga lokalen för att möjliggöra hög takhöjd i gudstjänstlokalen. 
Göran Skytte gästar Pingstkyrkan

Mitt besök blev ganska kortvarigt eftersom hyllan med böcker inte hade något som just då lämpade mig och de böcker som var av intresse finns redan i min egen bokhylla. Men jag kommer att återvända, för utbudet på vissa saker kan ändras väldigt fort när det gäller loppisar.
Loppisen på andra våningen

Paul Alm skrev en liten skrift om kyrkan och församlingen 1977 i samband med att de firade 40-års jubileum.

Nerikes Allehanda genomförde 1996 ett oanmält besök i kyrkan som resulterade i en recension av Kyrkan. 





























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0