Sova näck

Jag har sedan 20-årsåldern valt att sova näck eftersom jag brukade sno in mig i pyjamasen och jag kunde vakna flera gånger under natten eftersom pyjamasen stramade runt någon kroppsdel. Detta med att sova näck kan ibland leda till pinsamma situationer som attt man kanske kastar av sig täcket på grund av att man blir för varm, och då ligger man där i sin säng helt ovetande om vad man exponerar ifall någon skulle komma in i rummet.

Förr sov många män i nattskjorta men det framställdes ofta som töntigt i äldre filmer och teaterpjäser. Under min militärtjänst tvingades jag tillbringa ett par nätter på I 3:s lilla sjuka och där tilldelades vi nattskjortor. Jag upptäckte då att det var ett bekvämt plagg och tänkte köpa en för eget bruk eftersom man då har en bra nattklädsel när man gästar någon eller bor borta på hotell. Jag sökte då i flera affärer efter en sådan men utan något resultat (om någon vet var man kan köpa en nattskjorta hör av dig). 


Men nu var det inte mig det skulle handan om utan ..... herr Staxxxxxx.

Willy Kihl och Närkes dragspelsklubb anordnade en resa till Dannark i mitten av 1990-talet. Jag var inte med på resan men blev inkopplad av Willy för att skriva ut inbjudningsbreven eftersom han ansåg mig datorkunnig och jag hade tillgång till verktygen som behövdes. Förutom att klubben skulle spela på olika platser i Dannark var det avsatt någon dag på Bornholm för fria aktiviteter. Resan blev inte fulltecknad så Dragspelsklubben bjöd in utomstående att deltaga i resan. Min granne och hans fru nappade på erbjudandet, men av okänd orsak kunde inte frun följa med så herr Staxxxxxx fick kliva på bussen ensam. 


Det har berättats av flera olika personer att detta blev en toppenresa, utöver de offentliga spelningarna på olika platser i Danmark röjde de runt på hotellen de bodde med dragspelsmusik i matsalar, barer och korridorer. Under uppehålllet i Bornholm bodde de på ett mindre äldre hotell som endast hade gemensamma toaletter i korridorerna, efter en sen kväll i hotellets bar avslutades gruppens spelande och drickande. Sällskapet bröt upp och var och en gick till sina rum så även herr Staxxxxxx som klädde av sig och kröp ner under täcket. Efter någon timme vaknade han och kände ett trängande behov att besöka toaletten. 


Han kliver upp ur sängen öppnar rumsdörren som han ställer lite på glänt och smiter iväg till toaletten. Efter att han uträttat sina behov återvänder han till sitt rum men finner att dörren har slagit igen, där står han helt näck i en hotellkorridor. Efter flera fruktlösa försök att öppna dörren går han ner till receptionen med tanken att receptionisten med sin huvudnyckel skall kunna öppna dörren, men eftersom hela hotellet var fullbelagt av dragspelsklubben så var receptionen stängd. 


Vad göra??? Herr Staxxxxxx satte sig i receptionenens soffa och lyckades slita bort en dyna som han kunde skyla sig med och där blev han sittande resterande delen av natten. Lärdomen är sov inte näck på nya platser där man kan tvingas lämmna rummet.


Herr Staxxxxxx var en händig person som provade på det mesta, bland annat fick han åka till Monaco för att fixa till några prylar i Sture Emilssons lägenhet vilket resulterade i att han senare fick låna lägenheten för semestervistelser. Vid midsommar fixade han fram småbjörkar som han gav till sina grannar så att de kunde smycka sina entréer. Vid ett tillfälle planterade han ett par tomatplantor bakom en glasruta vid husväggen. Stora fina tomater blev det, en kväll räknade han att det fanns 18 stora tomater som var färdiga för skörd. Dagen efter kommer han till mig och berättar att någon under natten tagit alla tomater och han misstänker att det var personer från den dåvarande flyktingförläggning som låg bakom stölden. Jag kunde bara beklaga hans förlust när jag senare på dagen skulle vattna mina gula lökar möttes jag av ett totalt rensat trädgårdsland (det var bara grönkålen som var kvar men den blev senare uppäten av rådjur) även jag var drabbad vid samma tillfälle. Med hänsyn till det dåliga rykte som just då rådde om flyktinggruppen nämnde jag inget om min förlust herr Staxxxxxx.












Kommentarer
Postat av: Nyfiken

vem är Herr Staxx??????????

Svar: Jag vill inte lämna ut hans namn här. Skriv ett mail så får du kanske ett svar, men han är så väl beskriven att de som känner honom vet vem det är.
Jan Elgstrand

2021-05-27 @ 13:55:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0