Naturguide Tiveden

2017 gav ledningen för vår lilla ort ut boken Naturguide Tiveden Ekoturismområde, Hitta pärlorna i Laxå kommun.

Boken tar upp de 53 pärlorna som man vanligtvis missar när man rör sig i skog och mark. Totalt har jag nog tidigare besökt ett 40-tal av de platser boken beskriver men missat en del spännande saker som beskrivs i boken eftersom kunskapen saknats. Detta har medfört att jag återbesökt ett 20-tal platser och att jag har några platser kvar att besöka som för mig är helt nya.

Nummer ett i boken är Skagershultsmossen eller som det ibland står på kartorna Skagershultamossen som jag har besökt ett flertal gånger. Första besöket skedde 1982 under min värnplikt när vårt militärkompani var lokaliserat vid Torp under en övning. Då blev det en del kontakt med den nordöstra delen av mossen i en terräng som mer eller mindre saknade vägar och stigar. Vad jag minns blev vi varnade för att gå för långt ut på mossen eftersom den var sank och några av oss var försedda med rep som skulle kastas till någon som trampat ner sig. Mitt andra besök skedde efter att jag läst att Skagershults församling skulle arrangera en vandring på Likvägen mellan Skagershults gamla kyrka och Tångeråsa kyrka.
  
Skagershults gamla kyrka
Tångeråsa kyrka

Med på vandringen var kyrkoherden Mårten Eriksson samt ytterligare några präster från angränsade församlingar. Mårten berättade den historiska orsaken till Likvägen och hur den blev överflödig efter att Skagershults gamla kyrka uppfördes 1647. Dessutom var det en pensionerad tjänsteman från Hasselfors bruk som berättade om företagets användning av mossen som mosstäckt och hur mossan behandlades före den levererades till konsument, han berättade även hur man omkring 1960 körde över mossen med en bil på Likvägen, vilket kan var mycket riskabelt. Han berättade att vid ett tillfälle slukade mossen en traktor som bara sjönk ner mer och mer, en kranbil beställdes från Örebro för att lyfta traktorn, men när väl kranbilen kom fram till Västkärr var traktorn totalt uppslukad av mossen. Mitt på Likvägen finns en liten ö med fast yta där vi stannade för att vila och förtära vår matsäck. Tyvärr missade jag några av de saker boken Naturguide Tiveden tar upp, men efter att jag läst delen om Skagershultsmossen har jag återbesökt mossen för att titta på den köttätande växten Sileshår och den blommande Roslingen
  



Läsningen av boken ledde även till pärla nummer 26 Rockebro fick ett återbesök, vid tidigare besök där har jag stannat till där för att visa upp Rockebro offerkälla för olika gäster eller släktingar som kommit på besök, då har vi som regel bara slängt ner någon krona i offerkällan, och inte utforskat naturen i naturreservatet.
Rockebro offerkälla

Vid mitt återbesök hittade jag två olika orkidéetyper

Vandringsleden är relativt kort, jag skulle tippa att den är omkring två och en halv kilometer, och jag ångrar att jag inte tog ned en termos med kaffe som man kunnat dricka vid den vackra rastplatsen vid Laxsjöns kant. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0