Lite äldre lokalbilder

När jag städade ur min källarskrubb som jag har använt som fotolabb och mörkrum, hittade jag några äldre fotografier från vår lilla ort.
Min förstoringsapparat från Philips med objektiv från Rodenstock,  
Eftersom jag inte har någon personlig relation till någon av dessa äldre bilder tänkte jag först kasta dem. Men någon dag efter att jag hittat bilderna fick Alf Petterson se bilden på Laxå Herrgård, trots att han har varit lokalredaktör, fotograf och hembygdsforskare hade han inte sett dessa fotografier tidigare.
Egen avfotografering av äldre foto Egen avfotografering av äldre foto
Första bilden var lätt att platsbestämma, den föreställde ju Laxå Herrgård som revs på 1910-talet. Den ersattes av en ny byggnad 1915-1916 som under en period  på tidigt 1900-tal var familjen Pripps sommarstuga.

Egen avfotografering av äldre foto Egen avfotografering av äldre foto
Den andra bilden som tyvärr är lite skadad har ännu inte blivit riktigt platsbestämmd.

Än så länge har tre olika förslag nämnts, Oxhultsdammen, nuvarande Esabdammen eller vid  dammen vid Fördärvet. Men genom att jämföra med andra fotografier går det säkert att bestämma vilken plats som är avbildad. 

Så istället för att kasta fotografierna lämnade jag över dem i Hembygdsföreningens vård av ortens lokalhistoria.


I kväll var det ett extra krismöte på gräsklipparklubben, och några för klubben mycket viktiga saker skulle diskuteras, tyvärr var det som vanligt bara den lilla kärnan på 3 personer som mötte upp vara bara två var aktiva motorflygare, Det borde vara mycket enklare att lösa problem om fler medlemmar möter upp och kommer med konstruktiva idéer. 



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0